Af Peter Engholm, journalist

Steglich-P. & Peetz-Schou er stiftet af en bureau-director og en tidl. viceborgmester. Det umiddelbart sære bureaunavn kalder på en forklaring, og den kommer her.

Hvad skal bureauet hedde? Navngivning er måske ikke en klassisk bureaudisciplin, men det er branding og kommunikation. Og da navnet er noget af det første, man møder hos et bureau, så giver det god mening at lægge tid og kompetencer i navngivningsprocessen.

Et nyt bureau har set dagens lys, og her tiltrækker navnet sig opmærksomhed:

Steglich-P. & Peetz-Schou.

Bag bureauet står Alexander Vissing og Marie-Louise Andreassen. Han var indtil for nylig director, strategy & insights, hos Yellow Umwelt og har tidligere arbejdet en håndfuld år for Red Bull i Danmark. Hun har haft en rådgivnings- og kommunikationsvirksomhed og var i otte år viceborgmester i Gentofte kommune.

Bureauer tager til tider stifternes efternavne. I ku’ ha’ heddet Vissing & Andreassen …

”Det ville have været klassisk med efternavnene, men også forventeligt. Da vi begge har nogle ret specielle mellemnavne, valgte vi dem. Især da de begge er skrevet med bindestreg og fungerer fint visuelt i forkortet form; SPPS,” siger Alexander Vissing.

Det er ham, der bringer Peetz-Schou med sig, og det bærer også et stykke branche-historie:

”Peetz-Schou er en cadeau til min afdøde morfar, Morten Peetz-Schou, der bl.a. stod bag Matas-striberne og VisitDenmarks dannebrogshjerte. Som art director vandt han bl.a. guld i Cannes, New York Film Festival og Aurora, og han var medstifter af Den Danske Reklameskole og rektor på Designskolen i Højer,” siger Alexander Vissing og tilføjer:

”Steglich-P. er fra Marie-Louises far af samme generation, med et langt arbejdsliv som selvstændig erhvervsdrivende. Vi går tilbage til vores rødder, uden der skal gå for meget nostalgi i den.”

I løser strategiske udfordringer inden for bl.a. kommunikation, men er “Steglich-P. & Peetz-Schou” i sig selv god kommunikation?

”Hellere skille sig ud fra mængden end at gå i ét med tapetet. I vores korte levetid har reaktionen fra kunder, netværk og omgangskreds været den samme: Der bliver spurgt aktivt og nysgerrigt ind til navnet, og det er anledningen til at fortælle den bagvedliggende historie og de dybere overvejelser. På den måde har bureaunavnet fungeret godt, kommunikativt,” siger Alexander Vissing.

Du kommer fra et fusioneret bureau med et sammenbragt navn, Yellow Umwelt. Men Steglich-P. & Peetz-Schou indbyder – med risikoen for et endnu længere navn – næppe til fusion …

”I overvejelser om navnevalget evaluerede vi på, hvordan Steglich-P. & Peetz-Schou kan udvikle sig over tid i forskellige sammenhænge og konstellationer. Dog skal det ikke være bærende, at navnet er fusions-egnet,” siger Alexander Vissing. 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club