Af Emil Malte Simonsen emil.s@bureaubiz.dk
Partnerne i Refyne. Fra venstre: Rasmus Rønbro Christensen, Thomas Astrup, Kasper Brandt og Jens Lystlund.

Det nyopstartede performance marketing-bureau Refyne vil tage branchens egen medicin. De slår sig op på fuld transparens og timepriser baseret på kundernes tilfredshed.

Et nyt bureau vil raffinere måden, kunde og bureau samarbejder på, ved at dele alle oplysninger – fra lønningssedler og dækningsbidrag til tidsregistrering og dataindsigter.

Refyne hedder bureauet, der skal levere ydelser, man normalt kender fra performance marketing, men som vil mærke performancedelen på egen krop.

Det vil bureauet konkret gøre ved at lade deres arbejde være konstant under luppen. Partnerne i bureauet – Jens Lystlund, Rasmus Rønbro Christensen, Kasper Brandt og Thomas Astrup – har derfor udviklet en kundeplatform, der giver kunderne adgang til al den information, bureauet selv har.

Ifølge Thomas Astrup er ræsonnementet, at det jo er kunden, der har betalt for den viden, bureauet opnår – så det er kun rimeligt, at de også ejer den.

”Alt den viden vi opnår omkring kunden, kan kunden altid tilgå også efter et eventuelt endt samarbejde. Det er på nuværende tidspunkt unikt ved at samarbejde med os,” siger Thomas Astrup.

I tillæg dertil ønsker man at ”eliminere enhver form for tvivl og asymmetrisk information” ved at være ”fuldt ud transparente om alt,” som Thomas Astrup udtrykker det.

Det betyder, at bureauet kommer til at oplyse, hvad deres lønninger er, hvad de tjener på deres produkter, hvor stort et dækningsbidrag, de har på deres konsulenttimer, og kunden kan følge tidsregistrering på opgaveniveau i realtid.

”Jo mere kunden ved og kan se – desto bedre kan de også vurdere, hvorvidt vi rådgiver for deres bedste, eller om vi rådgiver for vores bedste. Det er to vidt forskellige ting. Med fuld indsigt kan de nemt vurdere, om det først og fremmest er til deres fordel. Formålet er at lægge alt frem, så kunden har fuld indsigt i hvad der ligger til grund for vores anbefalinger.”

Fladt system skal rydde op i dårlige partnerskaber
Netop kundens vurdering spiller en bærende rolle i samarbejdet. Utilfredshed skal have mærkbare konsekvenser – for bureauet. Økonomisk, forstås det.

Prisen på arbejdet afhænger af, hvor tilfreds eller utilfreds kunden er med bureauets ydelser. Kunden rater således bureauets arbejde hver måned. Jo mere utilfredse de er, jo billigere timepris får de. Desuden er timepriserne differentieret på rolleniveau, så lønningerne er justeret, så dækningsbidraget er det samme, uanset hvem der eksekverer, siger Thomas Astrup.


Refyne sætter prisen ud fra kundernes ratings. Foto fra website.

Den flade prissætning skal ifølge Thomas Astrup sikre, at bureauet leverer til topkarakter hver eneste måned – for ellers kan det mærkes på bundlinjen.

Man kunne vel vælge at rate jer dårligt for jeres arbejde, hvis man bare ville have færre penge op af lommen. Hvordan undgår I, at folk rater jer konsekvent lavt for at få en billig timepris?

 ”Det kan vi heller ikke undgå. Men forskellen fra os – modsat andre bureauer – er, at vi ikke har noget incitament til at beholde kunden i vores portefølje, hvis de rater os lavt over en længere periode. På den måde får vi “ryddet op” i partnerskaber, hvor ingen af os er tilfredse med dealen – så er vi ikke et fit – og det er bedst, hvis vores veje skilles.”

Bureauet har på nuværende tidspunkt 11 kunder – herunder bl.a. HIFI Klubben, Wellvita og Sinful – og er i gang med at ansætte deres første medarbejdere.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club