Nyt dansk bureau bag opsigtsvækkende kampagne for kampfly

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Boeing lancerer for første gang nogensinde en annoncekampagne i forbindelse med en kampfly-konkurrence. Det sker i Danmark, og bureauet bag er ungt.

Beslutningen om et dansk køb af kampfly nærmer sig slutfasen. De tilbageværende tre kandidater har i årevis ført PR- og PA-kampagner.

I går spillede Boeing et højst usædvanligt kort til fordel for sit kampfly, Super Hornet; en omfattende reklamekampagne i Danmark, som bureauet Wonderstuff står bag.

Kampagnen skal sætte gang i den offentlige debat om kampfly-anskaffelsen samt informere den danske befolkning om fordelene ved Super Hornet.

Det er tale om en verdensnyhed, set fra Boeings side. Og i anledning af kampagnen var Tom Bell, Boeings Senior VP, Global Sales & Marketing for Defense, Space & Security, i går i Danmark.

”Vores reklamekampagne er unik. Vi har aldrig gjort noget lignende i noget land før. Det er en stor, integreret kampagne, der rulles ud på print, radio, outdoor og digital de kommende uger,” sagde Tom Bell til Bureaubiz ved præsentationen i København.

Hvorfor i det hele taget gå ud med en reklamekampagne?

”I respekt for den åbne proces, som Danmark har. Og fordi den danske regering har sagt, at den ønsker en offentlig debat om anskaffelsen af kampfly – okay, så lad os debattere,” sagde Tom Bell og tilføjede:

”Når vi går ud med en sådan kampagne, giver det os samtidig muligheden for at frame debatten.”

Sitet, inkl. en film, kan ses her.

Konkurrence kan give global genlyd

Andreas Krog, der står bag fagmediet nytkampfly.dk, har fulgt kampfly-konkurrencen de seneste otte år:

”Det er et nyt træk fra Boeing, men ikke overraskende: Koncernen har været den suverænt mest offensive i konkurrencen, hvad angår kampagner – bl.a. fire fly-præsentationer i Danmark,” siger Andreas Krog og tilføjer:

”Vi står til at købe 30 fly. Det er ikke mange i et internationalt perspektiv, men den danske konkurrence har stor betydning. Danmark er partner hos konkurrenten F-35 fra Lockheed, og kan man slå F-35 i et partnerland, vil det give genlyd i hele verden og åbne en række døre. Der er løbende kampflykonkurrencer.”

Den danske reklamekampagne har flere spor, og det første var argumentet om lave drifts- og vedligeholdelsesomkostninger: Over de næste 30 år vil Super Hornet – ifølge beregninger fra offentligt tilgængelige oplysninger i det amerikanske forsvarsministerium – koste op mod 20 mia. kr. mindre på denne post i forhold til sin amerikanske konkurrent.

Dennis Pedersens unge bureau står bag

Det er ikke kun reklametiltaget, der er nyt. Også bureauet bag det er nyt. Det drejer sig om det fire måneder gamle Wonderstuff, som Dennis Pedersen stiftede, efter at han sagde farvel til Mindshare og en post som Director:

”Blandt almindelige danskere interesserer kun få sig for kampfly. Men mange interesserer sig for økonomien og for, om der bliver råd til sygehuse. Derfor diskuterer vi bl.a. drifts- og vedligeholdelsesomkostninger samt jobskabelse,” siger Dennis Pedersen.

Han har udført opgaver for 3 statsministre og 4 forskellige politiske partier, og Boeing-kampagnen kan på flere plan sammenlignes med en valgkampagne:

”Det er en særlig kampagnetype, for det er debatskabelsen, der er målet,” siger Dennis Pedersen.

Også medievalget minder om dét, vi ser blandt politiske partier – Boeing er ganske vist ikke på lygtepæle – men man er heller ikke på tv.

”Vi har at gøre med et stort amerikansk selskab, der vil diskutere med danskerne. Det kræver en vis ydmyghed, og her ville tv let kunne opfattes lidt for offensivt,” siger Dennis Pedersen.

Et regeringsudvalg vil inden for næste par måneder komme med en anbefaling til forligspartierne, som herefter – i forlængelse af en offentlig debat – vil beslutte sig.