Af Peter Engholm 25@mail.dk

Boeing lancerer for første gang nogensinde en annoncekampagne i forbindelse med en kampfly-konkurrence. Det sker i Danmark, og bureauet bag er ungt.

Beslutningen om et dansk køb af kampfly nærmer sig slutfasen. De tilbageværende tre kandidater har i årevis ført PR- og PA-kampagner.

I går spillede Boeing et højst usædvanligt kort til fordel for sit kampfly, Super Hornet; en omfattende reklamekampagne i Danmark, som bureauet Wonderstuff står bag.

Kampagnen skal sætte gang i den offentlige debat om kampfly-anskaffelsen samt informere den danske befolkning om fordelene ved Super Hornet.

Det er tale om en verdensnyhed, set fra Boeings side. Og i anledning af kampagnen var Tom Bell, Boeings Senior VP, Global Sales & Marketing for Defense, Space & Security, i går i Danmark.

”Vores reklamekampagne er unik. Vi har aldrig gjort noget lignende i noget land før. Det er en stor, integreret kampagne, der rulles ud på print, radio, outdoor og digital de kommende uger,” sagde Tom Bell til Bureaubiz ved præsentationen i København.

Hvorfor i det hele taget gå ud med en reklamekampagne?

”I respekt for den åbne proces, som Danmark har. Og fordi den danske regering har sagt, at den ønsker en offentlig debat om anskaffelsen af kampfly – okay, så lad os debattere,” sagde Tom Bell og tilføjede:

”Når vi går ud med en sådan kampagne, giver det os samtidig muligheden for at frame debatten.”

Sitet, inkl. en film, kan ses her.

Konkurrence kan give global genlyd

Andreas Krog, der står bag fagmediet nytkampfly.dk, har fulgt kampfly-konkurrencen de seneste otte år:

”Det er et nyt træk fra Boeing, men ikke overraskende: Koncernen har været den suverænt mest offensive i konkurrencen, hvad angår kampagner – bl.a. fire fly-præsentationer i Danmark,” siger Andreas Krog og tilføjer:

”Vi står til at købe 30 fly. Det er ikke mange i et internationalt perspektiv, men den danske konkurrence har stor betydning. Danmark er partner hos konkurrenten F-35 fra Lockheed, og kan man slå F-35 i et partnerland, vil det give genlyd i hele verden og åbne en række døre. Der er løbende kampflykonkurrencer.”

Den danske reklamekampagne har flere spor, og det første var argumentet om lave drifts- og vedligeholdelsesomkostninger: Over de næste 30 år vil Super Hornet – ifølge beregninger fra offentligt tilgængelige oplysninger i det amerikanske forsvarsministerium – koste op mod 20 mia. kr. mindre på denne post i forhold til sin amerikanske konkurrent.

Dennis Pedersens unge bureau står bag

Det er ikke kun reklametiltaget, der er nyt. Også bureauet bag det er nyt. Det drejer sig om det fire måneder gamle Wonderstuff, som Dennis Pedersen stiftede, efter at han sagde farvel til Mindshare og en post som Director:

”Blandt almindelige danskere interesserer kun få sig for kampfly. Men mange interesserer sig for økonomien og for, om der bliver råd til sygehuse. Derfor diskuterer vi bl.a. drifts- og vedligeholdelsesomkostninger samt jobskabelse,” siger Dennis Pedersen.

Han har udført opgaver for 3 statsministre og 4 forskellige politiske partier, og Boeing-kampagnen kan på flere plan sammenlignes med en valgkampagne:

”Det er en særlig kampagnetype, for det er debatskabelsen, der er målet,” siger Dennis Pedersen.

Også medievalget minder om dét, vi ser blandt politiske partier – Boeing er ganske vist ikke på lygtepæle – men man er heller ikke på tv.

”Vi har at gøre med et stort amerikansk selskab, der vil diskutere med danskerne. Det kræver en vis ydmyghed, og her ville tv let kunne opfattes lidt for offensivt,” siger Dennis Pedersen.

Et regeringsudvalg vil inden for næste par måneder komme med en anbefaling til forligspartierne, som herefter – i forlængelse af en offentlig debat – vil beslutte sig.

Kommentarer

  1. “Nyheden” er vel mere interressant end selve annoncen den har man vidst ikke gjort sig umage med, trist når det samtidig skal bruges til at signalere tryghed for valget af netop Boeing. Hvorfor har man prioriteret DSB toge som mest relevante blikfang i denne sammenhæng? Don’t get it.

  2. Nu forventes det jo, at vi her på reklame-Nationen skal være lidt indebrændte. Og det er da heller ikke den mest visuelt inspirerende annonce for at sige det pænt… Men selve kampagnen er ret godt tænkt – argumenterne er tungtvejende – og man kan altså godt forstå koblingen mellem et IC4 tog og budskabet om at grejet skal virke fra dag 1.
    (Disclaimer: Jeg har aldrig hørt om bureauet, kender ikke nogen involverede, har ingen interesser i sagen iøvrigt)

  3. Kender dem heller ikke, men det er jo også et helt nyt bureau, så det er vel derfor. Nye bureauer er da fint, men kampagnen er vel ikke godt tænkt på grund af argumenterne. De argumenter er vel det en kunde som Boeing kommer til bordet med, jeg har kigget linket til sitet, her ser jeg en film, der ikke bringer noget særligt frem andet end voice over i et simpelt og uinspirerende design, og så kan jeg se annoncen i bunden af artiklen, som jeg undre mig meget over at man ikke har gjort mere ud af. Udfra artiklen skulle dette jo være lidt af en sensation at Boeing går ud på denne måde, det syntes jeg desværre ikke det kampagnen bære præg af. Hvis det er for hårdt at kommentere til en artikel for et nyt bureau, så beklager jeg min fremtoning.

  4. Du har helt ret. Den kommunikative del af den her kampagne er rigtig slatten – briefen er bare sat op som en annonce og bliver læst højt på hjemmesiden.

  5. Hej Lasse Pointen med referencen til DSB er at sidst man købt stor ind offentligt og valgte IC4 toget købte man et tog der ikke var gennemtestet. Med Super Hornet får man et fly man ved der virker og som allerede har bevist sit værd. Get it? Wonderstuff er som der står nyt, jeg har tidligere været med til at starte Hjaltelin i 2003 og i 2007 startede jeg Wasabi.

  6. @leif – jeg tror “argumenterne” kræver lidt mere fagkyndighed at vurdere. Konkurrenterne kunne sikkert formulere budskabet om “flyet der virker fra dag 1” som “den ældste og mest udslidte model i konkurrencen”. Det er sikkert ikke tilfældigt at kampagnen bruger kildemateriale fra 2012. Og hvordan er det nu lige med overgangen fra 1- til 2-sædede fly og konsekvenserne for uddannelse og bemanding?

    Men altså, nu er det jo bureaubiz – så hvis man skal holde sig til at vurdere bureau-arbejdet og ikke militærpolitikken, kan man jo nøjes med at beklage at der ikke har været en tekstforfatter til at give projektet lidt schwung, en art director til at gøre det lidt lækkert og iøjnefaldende, og måske en korrekturlæser til websitet (er det mon oversat fra engelsk? Det forekommer stift og kluntet i sproget).

  7. Og for at det ikke skal være løgn er jeg nu i halvandet døgn blevet overdrevent forfulgt på alle kommercielle sider på nettet af uinteressante super hornet webbannere blot fordi jeg var så dum at klikke ind på sitet. Overalt jeg befinder mig på nettet ser jeg de bannere som det første. Hele tiden. Igen og igen og igen. Come on, det er jo p…. irriterende.

  8. Jeg vil godt nominere deres pay-off/slogan: “Et forsvarligt valg for Danmark” til en pris. Hvilken pris er jeg ikke helt sikker på, men jeg er pjattet med den elegante twist i brugen af ordet “forsvar-ligt”. Den slags sprogligt feinschmeckeri må vi som branche kunne belønne med en pris af en art.

  9. – den ville dog nok blive slået med et mulehår af Tulips “meget bacon smager meget godt”.

  10. Virkelig god og informativ brødtekst om valget af nye kampfly i Information. Budskabet kommer dog ikke ordentligt op at flyve på outdoor og radio. Glæder mig til at se om kampagnen er med til at påvirke politikernes beslutning. Det anker på en besparelse på 20 milliarder er godt, fordi det er jo skatteborgernes penge, der skal bruges.

  11. Er den kampagne nu også så genial? Den kan vel ret let omskrives til: “Kampklar idag – forældet imorgen”. Nye F-16 ville være et genialt valg – operativt og økonomisk.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club