Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Profui er et online-bureau, som dog satser på fællesskab frem for ejerskab.

Sidste forår gik Guava i luften og tilførte med et slag branchen et nyt dansk storbureau.

Men mens Guava var skabt gennem aggressive opkøb, og siden har måttet kæmpe med at holde på folk og skabe sammenhæng, så har det nye store bureau, Profui, valgt en anden model. Her satser man på fællesskab frem for ejerskab.

“Vi tror meget på mindre bureauer, der er nørder med ambitionen om at være bedst til deres kompetence. De har så det problem, at de ikke altid er gode til at se over mod andre kompetencer. Derfor har vi etableret en slags sekretariat bestående af generalister, der har én opgave: at binde det samme”, siger Kasper Kjærbye Larsen.

Der er ikke ejerskab mellem parterne, men der er etableret en række kontraktlige forpligtigelser mellem selskaberne, der bl.a. opstiller en række konkrete krav til samarbejdet.

“Men den fælles vilje til at få dette til at fungere er selvfølgelig vigtig”, siger Kasper Kjærbye. Han mener, at de enkelte selskaber selv varetager kunderne, når det gælder en specifik kompetence, mens sekretariatet typisk tager over, når kunder har brug for at købe på tværs af kompetencer.

Han siger videre, at Profui gerne vil samarbejde med andre bureauer.

“Vi er ikke en skid kreative – men vi er rigtig gode til at få tingene til at fungere. Hvis en kunde har brug for det, kan vi trække partnere med kreative kompetencer ind, men vi samarbejder gerne med andre bureauer”, siger Kasper Kjærbye.

De 70 medarbejdere er fordelt på syv forskellige selskaber. Dels:

  • Usability (Snitker & Co)
  • SEO/SEM (Adspire)
  • Forretningsoptimering/Udvikling (Kodexe)
  • Hosting (Cohaesio)
  • E-Commerce (Webdanmark)
  • Film & Media (Citizen Dane).

Hertil kernen som er det, der hedder Profui, og som består af Kasper Kjærbye, der med en fortid i Sitecore, EpiServer og Composite har fungeret på det internationale Content Management Marked i en årrække. Herudover forestår Mikkel Sørensen de tekniske evalueringer. Senest er teamet blevet styrket, da Henrik Breum Andersen – også med en fortid i Sitecore – er kommet til.

Ordet Profui stammer fra latin og betyder at hjælpe, at gavne, at tilføre værdi og de seks selskaber optræder som Profui familiáris.

Selskaberne bor ikke sammen – men de bor tæt på hinanden.

“Vi har diskuteret, om vi skulle bo sammen, men foreløbigt valgt at lade være. Det kan dog ikke udelukkes, at vi på et tidspunkt vælger at gøre det, lige som det ikke kan udelukkes, at der opstår krydsejerskaber. Men det afhænger af, hvordan tingene udvikler sig”, siger Kasper Kjærbye.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club