Nyt Facebook-format gør annoncørernes legeplads større

Peter Engholm
25@mail.dk

Facebook har med Canvas-formatet gjort annoncørernes legeplads større. Og et dansk brand er blandt de ca. 20 virksomheder, der allerede har prøvet det af.

Onsdag i sidste lancerede Facebook sine længe ventede Reactions, som 6-doblede brugernes udtryksmuligheder via emoticons.

Dagen efter kom så endnu en officiel premiere, der også åbner nye muligheder for annoncører: Facebook Canvas.

Som navnet lægger op til, så mener Facebook, at formatet skal ses som et lærred, som annoncørerne selv farvelægger.

Et klik på annoncen og hele din mobilskærm bliver fyldt ud med dét, annoncøren har lagt ud – med interaktionsmuligheder ved at swippe rundt, se video eller noget tredje. Man er inde i annoncørens univers, men stadig i Facebook-app’en.

”Canvas føjer ekstra muligheder til de eksisterende annoncer på Facebook. Det er et godt eksempel på den dialog, Facebook har med annoncørerne, reklamebureauerne og mediabureauerne. Det er mere et udtryk for, at vi har lyttet til dem, snarere end vi selv har opfundet noget,” siger Daniel Käfer, der er landechef for Facebook i Danmark.

Han tilføjer:

”Tekniske revolutioner kan nogle gange være svære for annoncører at gå til. Canvas, der blander branding og salgsbudskab, er ikke en teknisk revolution, men til gengæld let for annoncørerne at gå til.”

Omkring 20 brands har været inviteret indenfor i testperioden, heriblandt SAS, som i øvrigt også var blandt de første til at annoncere på Instagram.

Christian Pettersen, der er Digital Marketing Manager hos SAS, siger om det nye format:

”Canvas Ad er et fint udtryk for content marketing, og det er velegnet til storytelling, hvor annoncøren kontrollerer alt selv, via bl.a. billedkaruseller, panoramabilleder, call-to-action og video.”

Han tilføjer:

”Vi ser Canvas som et premium annonceprodukt, som vi kan bruge til vores egne premiumprodukter. Vi brugte det til at præsentere bl.a. SAS Plus og USA-destinationer.”

SAS går ikke offentligt ud med ROI-tal på sine kampagner, men Christian Pettersen oplyser, at Canvas har givet en høj én af slagsen.

”Det nye format rummer en række muligheder, og det kræver både en klar idé og en større portion arbejde at lave en Canvas. Det har brugerne heldigvis kvitteret for. De har brugt næsten ét minut i snit på vores Canvas-annoncer.”

Præsentation af SAS-canvas: