Et nyt forsikringsselskab, Next Forsikring, lanceres i dag. Det er et helt nyt koncept baseret på online, og det blæser til priskrig, fortæller Børsen på sin forside i dag.
Det skal selvfølgelig markedsføres – men foreløbig sker det mere på online og uden bureauhjælp. Sådan behøver det dog ikke fortsætte – der er nemlig overvejelser om bureaurelationer. Mere om det senere.
Børsen har talt med Jens Erik Christensen, tidl. topchef i Codan og nuværende bestyrelsesmedlem i en række mindre forsikringsselskaber, og han fastslår, at markedsføringen er afgørende for, om Next Forsikring kan få succes:
”Det er formentlig ikke så meget et spørgsmål om dets teknologiske platform. Det afgørende er, hvordan dets markedsføringsstrategi er,” siger Jens Erik Christensen til Børsen.
Bag selskabet står Nem Forsikring samt Zitcom Holdning, der er en trio af IT-iværksættere; Pelle Martin Smidt, Lars Kromand og Stefan Rosenlund. Og de kan trække fra deres erfaringer med markedsføringen af Zitcom og af teleudbyderen Flexfone, som Pelle Martin Smidt er medejer af.
Over for Bureaubiz medgiver Pelle Martin Smidt vigtigheden af markedsføring, men strategien tager nu afsæt i en velfungerende teknologisk platform:
”Hvis du har en skod-hjemmeside, så kan du putte millioner i en tv-markedsføring, uden at det rykker. Den første udfordring – og dét, som vi har arbejdet med i to år – er at sikre et brugervenligt IT-system. Forsikringer kan let være træls – vi vil gerne gøre det til en mere legende oplevelse. Og uden kø, selv når der er tryk på,” siger Pelle Martin Smidt.
Markedsføringen vil i første omgang være online-baseret:
”Vi kører SEO, banner og nyhedsbreve, og ser også mulighederne i sammenligningsportaler som Comparo og Forsikringsguiden. Mund-til-mund vil vi også gerne skubbe i gang. Det kan være mindst lige så effektivt som – og en del billigere end – tv,” siger Pelle Martin Smidt.
Og hvem skal så håndtere markedsføringen? Next Forsikring selv, i første omgang.
”Vi har – via Zitcom – en intern afdeling, der kan håndtere både søgeordsoptimering og den grafiske side af sagen. På PR er vores samarbejdspartner Frontal,” siger Pelle Martin Smidt.
Han tilføjer:
”Vi er stærkt funderet og er ikke urolige for børnesygdomme. Der vil gå relativt kort tid, førend vi trykker på markedsførings-pedalen. Op til jul er der rigelig pres på tv-reklamer, men vi pønser på både print og tv. Her har vi flere bureauer i kikkerten, men du får mig ikke til at løfte sløret for, hvem det er.”