Nyt job til en af fædrene bag Polle fra Snave

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Peter Berg var indtil for et år siden den længst-siddende marketingdirektør i den danske telebranche. Nu har han forladt Telenor endegyldigt og fundet et nyt job.

Der har været stille om Peter Berg i et godt stykke tid, siden han for godt et år siden stoppede som direktør for privatmarkedet i Telenor.

Onsdag i sidste uge troppede han så op på skærmen igen. Peter Berg er nemlig en af de længst siddende marketingmænd i den danske telebranche, og ikke nok med det, så var han den marketingmand, der var med til at sende Polle fra Snave på skærmen.

Det var i den sammenhæng han dukkede op på tv-skærmen, fordi DR2 i sin Mad Men inspirerede serie portrætterede en af Danmarks populæreste reklamekoncepter.

Programmet rullede over skærmen samtidig med, at Peter Berg har begyndt en ny æra i sin karriere.

Han stoppede ikke i Telenor for godt et år siden – blot i jobbet som privatdirektør – og der var bl.a. en udstationering under overvejelse. Men tingene faldt ikke i hak, og derfor besluttede man siden i ubemærkethed at skilles helt.

Exit den store organisation i en stor international telekoncern – og nu goddag til en mindre entreprenør-orienteret dansk virksomhed.

 Ukendt navn

 Navnet er næppe kendt for de fleste: Atchik Realtime.

Firmaet har eksisteret siden 1999 og leverer kort sagt content til den mobile verden. Der er små 100 ansatte, og Peter Berg er indtrådt i en bred marketingfunderet rolle, hvor han også skal arbejde med at udvikle hele forretningen.

“Der er betydelige vækst-ambitioner, som jeg skal være med til at realisere,” siger Peter Berg og fortsætter:

“Det er virkelig en helt anden type virksomhed. Vi sidder 17 nationaliteter her i Ellehammers gamle hjem i Gentofte, og det er en entreprenør-virksomhed – forstået på den måde, at det er en virksomhed, der er fokuseret på at bygge op, og der er meget korte beslutningsprocesser.”

Han fremhæver desuden, at virksomheden har et stærkt ledelses-set-up omkring de tre stiftere og en aktiv bestyrelse med Jens Due Olsen i spidsen som formand. Samt en sund økonomi.

“Vores kunder er mobilselskaberne og konceptet er at levere indhold – som f.eks. spil – som selskaberne bruger til at udvikle forretningen. Men i Europa præges markedet af abonnements-pakker og det reducerer potentialet. Derfor er vores fokus meget på emerging markets i Afrika, og Syd- og Mellem-Amerika. Også Østen er vi på vej ind i,” siger Peter Berg og fortsætter:

“Opgaven kan deles op i tre hovedområder:

  • Fortsat udvikling på emerging markets.
  • Styrkelse af fodfæstet på de modne markeder – f.eks. ved at udvikle produkter omkring loyalitets-koncepter.
  • Udvikle vores rolle inden for mobile markedsføring.

Det er de ting, jeg arbejder med, og det er en rigtig sjov udfordring.”

At han samtidig har kunnet vinke farvel til traffik-køerne på Lyngbyvejen og kun har syv minutter til arbejde, er ren livskvalitet for familiemennesket, Peter Berg.

“Nok er det stadig telebranchen – men det er virkelig noget helt andet end den store organisation, som har været min hverdag i rigtig mange år, og jeg trives rigtig godt med det,” siger Peter Berg.