“Lars er ikke svensker. Han er dansker. Og han har ni liv i denne branche,” lyder en kommentar på branchesitet, AgencySpy, i forbindelse med nyheden om, at han nu er tilbage i bureaubranchen.
En nyhed, der ud over AgencySpy også trak omtale på AdAge, hvilket fortæller, at Lars Bastholm har haft en så flot karriere i USA, at han er blevet et navn – men altså også så meget et navn, at et nyt job kan trække kommentarer – heriblandt nogen som undrer sig over, hvordan han gør det – et par hurtige jobskift og så en periode som forfatter – og så kan han alligevel finde tilbage til et topjob i branchen.
Det er det Publicis-ejede digitale bureau Rosetta, som har annonceret, at man har ansat Lars Bastholm som Global Chief Creative Officer.
Det er et ekspansions-ivrigt bureau med en række kontorer i USA. Desuden har man fornylig åbnet i Europa, men der er planer om yderligere europæisk ekspansion.
“Vi er tiltagende blevet bedt om at lede global jagt på kunder på vegne af Publicis, og Lars har den erfaring med globale brands og kampagner, som sikrer, at vi altid er top of mind hos globale brands,” siger Tom Adamski til AdAge. Han tog over som CEO for et halvt år siden.
Selv konstaterer Lars Bastholm, at han egentlig ikke havde nogen planer her og nu om et fast job. Arbejdet med en roman, free-lance opgaver og en få måneder gammel datter var en tilværelse, der passede ham godt. Han havde heller ikke hørt om Rosetta før de henvendte sig.
“Men jo mere jeg lærte om dem og deres planer for fremtiden, des mere fascineret blev jeg, og til sidst kunne jeg ikke dy mig for at sige ja tak til at være med til at føre de planer ud i livet,” siger Lars Bastholm og fortsætter:
“Rosetta har 9 kontorer i USA og et i London og er omkring 1200 ansatte. De er i gang med at ekspandere i Kina og i Sydamerika. Rosetta blev bygget på et konsulent- og teknologigrundlag, så der har ikke historisk været det samme fokus på det kreative som i andre bureauer. Min opgave som Global Chief Creative Officer bliver at skærpe deres kreative profil og arbejde med især store internationale kunder. Jeg får base i Los Angeles, men kommer givet til at samle en del frequent flyer miles sammen.”
Lars Bastholm begynder sit nye job i dag mandag d. 11. november. Det er et år siden, han forlod jobbet som kreativ direktør hos koreanske Cheill for at flytte til en ny og anderledes tilværelse i Los Angeles.