Nyt logo markerer store forandringer i Nordea

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

NoA-bureauet bold har skabt en helt ny visuel identitet, som er første skridt på vejen til at blive førende på det digitale område.

Nordens største bank har netop været i vælten på baggrund af sin rolle i de såkaldte Panama Papers og oplevet et dyk i imagemålinger.

Timingen er næppe optimal – og sikkert tilfældig – men nu går Nordea så ud og fortæller om en ny visuel identitet, der er udviklet af NoA-bureauet Bold.

Den nye visuelle identitet er ifølge storbanken et skridt på vejen for at komme i front på den digitale udvikling. En placering, som Danske Bank ellers har siddet på de seneste år bl.a. med MobilePay.

Der er tale om ganske store forandringer i den visuelle identitet, som indebærer både nyt logo, et nyt grafisk symbol, en ny blå farve og en ny typografi og altså er starten på en omfattende forandringsproces. 

Ny visuel identitet:

Gammelt logo:

”Vores nye visuelle identitet afspejler, hvordan vi ønsker banken skal opfattes fremover – som en bank med en menneskelig og finansiel puls,” siger Helena Andreas, der er leder af Group Marketing og Communicaions i Nordea.

Et nyt grafisk element er ‘Pulsen’.

“Pulsen står for liv og bevægelse og er det samlende visuelle element på tværs af Nordeas markeder og forretningsområder. Den skaber sammenhæng i vores kommunikation og forbinder det fysiske og digitale udtryk, fortæller Helena Andreas og fortsætter:

“Pulsen er udviklet for at gøre vores brand mere levende, dynamisk og frisk. Vi ønsker at visualisere kombinationen af ekspertise og engagement”.

Den nye visuelle identitet, som erstatter det 15 år gamle logo, er blot et skridt på vejen i en omfattende forandringsproces mod at blive mere digital og dynamisk. Banken beskriver selv formålet med digitaliseringsprocessen:

”Det er vores ambition at gå forrest i den digitale omstilling, og vi vil gerne have dig med hele vejen”.

Helena Andreas vil ikke gå i detaljer med, hvad digitaliseringen konkret vil betyde udover, at man vil kigge på hvert eneste kontaktpunkt med kunderne.

Overfor kunderne formidler Nordea forandringsprocessen således:

”Vores kunders behov, forventninger og præferencer udvikler sig hele tiden. Det gør vi derfor også. I fremtiden vil du kunne møde os, hvor du vil og hvornår du vil, og vi vil hjælpe dig i din dagligdag med enkle og tjekkede digitale løsninger kombineret med personlig rådgivning”.