Nyt mediabureau blev sat til debat blandt bureauer

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Orchestra forventes at blive medlem af Kreativitet & Kommunikation. Men ansøgningen om medlemsskab risikerer at blive kontroversiel.

To nye bureauer kom til at præge dagsordenen, da mediabureauerne under Kreativitet & Kommunikation i mandags mødtes. Det er i hvert fald, hvad Bureaubiz erfarer, men foreningens direktør, Tine Aurvig-Huggenberger afviser at fortælle om indholdet på mødet.

Det ene bureau var Tre Kronor Media, der blev budt velkommen som nyt medlem efter at det svensk-ejede bureau har besluttet at åbne i Danmark.

Det andet var Orchestra, som forventes at blive medlem, men som er kommet med udmeldinger, der har skabt debat i kredsen af bureauer.

Orchestra er et mediabureau, der er stiftet af fire reklamebureauer. Bureauet søger bl.a. at skille sig ud ved at lancere en non-profit indkøbsafdeling under navnet Transparency. Man vil ikke tjene penge på medieformidling for derved at sikre, at rådgivning er uafhængig af en mulig indtjening på indkøb.

Det er bl.a. People Group og Envision, der har været med til at stifte Orchestra – og det betyder, at det har foreningens formand og en af to næstformænd (Mona Juul og Jan Duckert) i ejerkredsen.

Bureauet har ansat VWs nu forhenværende marketingchef, Ulrik Drejsig, som direktør, og han optrådte i et stort interview i onsdags i Børsen, der har vakt opsigt, fordi hans udtalelser bliver betragtet som aggressive over for andre mediabureauer.

Børsen forsøgte i går at få Mona Juul til at forholde sig til udtalelserne. Hun afviste dog at gå ind i diskussionen og konstaterede, at der ikke var tale om et angreb men om “positionering”. Her ligger hun på linje med Ulrik Drejsig, der i artiklen også afviste udtalelserne som et angreb.

Mona Juul kunne over for Børsen bekræfte, at det nye bureau også har været genstand for en diskussion i bestyrelsen for Kreativitet & Kommunikation – uden at hun dog ville gå ind på, hvad diskussionen havde handlet om.

Problemstillingen er, at Kreativitet & Kommunikation har regler for, hvordan medlemmer taler om hinanden i markedet og i pressen, og spørgsmålet er, om Ulrik Drejsig er gået over stregen.

På forsiden af MedieMarked for en uge siden stod der, at bureauet ville gå til angreb på branchens “omdiskuterede godtgørelser”.

Godtgørelser er det, mediabureauerne får for f.eks. Index Danmark og sikkerhedsstillelser, og de fremgår af prislisterne og er en kollektiv aftale i branchen. Hertil kommer så handling fees, der aftales i hvert enkelt tilfælde, og som typisk er meget konkurrenceudsatte. Den primære diskussion omkring mediabureauer knytter sig til de priser på media, de lover kunderne – og dermed de rabatter, man kan forhandle sig frem til, karakteren af dem og hvordan de anvendes.

Orchestras ansøgning om medlemsskab kan vise sig at blive kontroversiel, hvis der sås tvivl om bureauets vilje til at leve op til foreningens regler.

Det er der dog ingen grund til at tvivle på, siger Ulrik Drejsig.

“Vi respekterer selvfølgelig de aftaler, der er indgået omkring f.eks. godtgørelser. Det eneste vi siger er, at dem vil vi føre tilbage til kunderne. Desuden mener jeg ikke, at der i artiklen står noget, som er i strid med foreningens regler,” siger Ulrik Drejsig.

Han afviser desuden, at navnet på indkøbsafdelingen kan opfattes som en stikpille.

“Vi hedder Orchestra – ikke andet. Det udtrykker vores vision, og det vi skal dømmes på. At vi har en indkøbsafdeling med et andet navn er sekundært og ikke specielt usædvanligt. Du finder masser af afdelinger og underselskaber med forskellige navne i andre bureauer,” siger Ulrik Drejsig.

Tine Aurvig-Huggenberger konstaterer, at Orchestras ansøgning om medlemsskab vil blive behandlet som enhver anden.

“Alle ansøgere bliver vurderet, når de søger om medlemsskab, og det vil ikke være anderledes i dette tilfælde,” siger Tine Aurvig-Huggenberger.