For dét, der fra starten var tænkt som et pop-up bureau, har Urgent Agency vist sig at være en blivende størrelse. For så vidt, at bureauet – otte måneder efter stiftelsen – stadig eksisterer, og at de 2 stiftere undervejs har fået 9 andre med på vognen, inkl. endnu en partner.
Stifterne er Mads Quistgaard, designer og senest senior partner og creative director hos Kontrapunkt, hvor han sidste år vandt guld ved Creative Circle Award for typografien til Hotel D’Angleterre, og Christian Pagh, kulturdesigner med en mastergrad i moderne kultur.
Han står også bag kulturdesignbureauet UiWE, der i en årrække har arbejdet med de kulturelle aspekter af rum – især indenfor byudvikling. UiWE bliver nu ført ind under Urgents faner.
Dertil kommer Ali Tabatabi, der har specialiseret sig i data drevet design.
”Jeg står for brand- og identitets-design, Christian står for kultur-design, og Ali håndterer big data. Vores credo er From image to action, for det skal have en indvirkning. Branddesignet udtrykker et image, og kultur-designet sikrer forståelsen for brugerne og forankringen hos dem – og big data fokuserer på perspektiverne og konsekvenserne,” siger Mads Quistgaard.
Denne triangulering løser en række problemer, tænkte stifterne – men derfra og så til, at andre købte dén kombi – og bureauet, kunne der være langt.
”Vi tænkte ”Bare det nu går” … men første dag fik vi Novo som kunde, og dagen efter fulgte Lego og BIG. Vi har vundet Kunsten i Aalborg, herunder en rebranding, Faaborg Museum og Danmarks nye kommunikationsmuseum,” siger Mads Quistgaard.
Travlheden har bl.a. gjort, at bureauet først i begyndelsen af august kom på Facebook. Men travlheden har også bragt Urgent op på 11 medarbejdere – hvilket i sig selv kunne lyde lidt sat. Og så var det lige dét med pop-up.
”Vi har fra begyndelsen hyldet pop-up tanken, og vi holder fast i det midlertidige. Vi er i konstant flux eller beta, for hvis man først beslutter sig, at man er sådan eller sådan – så stivner man. Vi ved ikke, om vi udvider med arkitektur eller noget andet,” siger Mads Quistgaard.
Han tilføjer:
”Men vi ved, at vi udvider Urgent-begrebet, der dækker over hastighed og væsentlighed: Udover Urgent Agency lancerer vi til foråret Urgent Academy, en slags viden on demand, i form af et ugelangt seminar sammen med CBS og Arkitektskolen. Og så kommer Urgent Business, en entreprenør-enhed, hvor vi vil hjælpe iværksættere og honoreres med andele.”