Af Peter Engholm peter@bureaubiz.dk

Er græsset grønnere på det andet bureau? En ny tjeneste lægger op til, at bureauer på anonym vis bliver evalueret af nuværende og tidligere medarbejdere.

Evalueringskulturen er udbredt: Produkter, tjenester og brands bliver bedømt sågar før morgenmaden på de sociale kanaler. Men en platform, der er målrettet til bedømmelser af bureauer som arbejdsplads, er ikke desto mindre et særsyn.

Agency Tags er titlen på et amerikansk projekt, som i øjeblikket forsøger at få fodfæste i Europa. Her kan man på anonym vis give en anmeldelse af det bureau, man arbejder på – eller tidligere har arbejdet på. På den måde kan andre på overskuelig vis få et indblik i, om et givent bureau er et interessant sted at arbejde.

Tim F. Andresen, strategisk planner på Bates Y&R, har kigget nærmere på Agency Tags og siger:

”Ideen er god – og henvender sig vel især til folk, der er relativt nye i branchen, og som endnu ikke har det store netværk selv.”

Han hæfter sig ved, at tjenesten – der stadig er i beta – endnu er svingende i kvalitet. Og da man skal lave minimum tre tags for at komme ind og læse, ligger der en del ligegyldigheder.

”Generelt kan der også ligge et problem i, at de, der råber højest, ofte er nogle, der har noget i klemme – altså føler sig trådt på. Og derfor kan det negative skinne igennem, men jeg har hørt, at de arbejder på et ”negativitets-filter”, så brugere kan flagge tags, som er f.eks. generiske eller upassende,” siger Tim F. Andresen.

Men en sådan tjeneste kan vel ikke slå en kop kaffe på det bureau, man måtte være interesseret i?

”Nok næppe, men tjenesten kan – hvis den kommer til at køre fornuftigt – give dig en fornemmelse af, hvad du skal være opmærksom på. Og så er der anonymiteten,” siger Tim F. Andresen – og tilføjer:

”At besøge andre bureauer kan bestemt være en god idé – både for at se, hvordan de arbejder og organiserer sig – og på den måde kunne udvikle sig – og måske for at give dine egne løn- og arbejdsforhold et reality-check. Det kunne jo være, at græsset ikke var grønnere på den anden side.”

Kommentarer

  1. Den slags sites har det med at blive meget negativ ladet og subjektive. Glassdoor er et godt eksempel på hvordan det ikke skal gøres. Det startede som en god ide, men anses i dag i USA for at være en opslagstavle for skrigeballoner, der af den ene eller anden årsag har haft et udfald med ledelsen. Det er ikke særlig nyttigt for nogen

  2. Enig. Det som agencytags (eller glassdoor) måske i sær er nyttigt til, er at få en diskussion om hvorfor der er så stor rokering i branchen. Som der står på agencytags sitet, så er den gennemsnitlige tid folk er på et bureau, før de skifter, ca. 2 år. Det er måske ikke lige så lavt i Danmark, men måske heller ikke langt fra.

    Så om ikke andet, så kan det måske bare bruges som inspiration til at finde ud af hvordan man kan blive bedre til at holde på medarbejderne. Eller også er alle glade for hvordan det hele er – og så er det jo fint!

  3. En skam at selve websitet er så elendigt udført. Suk, rekvalmefolk fatter bare ikke web.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club