Ungt smykkebrand går nye marketingveje

Peter Engholm
25@mail.dk

Aura er navnet på et nyt smykkebrand, der markedsføres ud fra erkendelsen af, at den yngre generation ikke går i smykkeforretninger.

Hvad gør man som smykkeproducent, når ens kunder ikke køber deres smykker i de dertil indrettede forretninger, men online og i modeforretninger?

Svaret ligger lige for: At indrette sin smykkebutik på nettet.

Men helt så ligetil er det ikke, når man som nyt smykkebrand Aura har muligheden for at begynde helt forfra og vel at mærke vil gøre det ved at betræde ny jord. Det er sket med en integration af Instagram og ecommerce.

”Aura er et brand, hvor hvert smykke har sit eget navn og et citat. Det lægger op til fordybelse, og vi vil gerne inspirere og give en oplevelse online,” siger Kim Wandel Olsen, der er direktør for Aura, og som også kender smykkebranchen som chef hos Pandora.

Han gik til opgaven med ambitionen om at gøre det anderledes end hidtil i den danske smykkebranche, og valgte det to år gamle digitalbureau Kvantum til opgaven.

”Kvantum er rutinerede nok til at vide, hvad der virker, og unge nok til at tænke ud af boksen. Det har fra begyndelsen ikke været et kunde-leverandør forhold, men et samarbejde, hvor Kvantum har været med hele vejen fra strategi til salg,” siger Kim Wandel Olsen.

Aura præsenteres udelukkende på Instagram, og hos Kvantum siger Kristian Bergqvist, Senior Technical Project Manager, om tilgangen:

”Instagram er en enkel og effektiv måde at gå global på. Auras målgruppe, kvinder 18-30 år, er der allerede, og historien om den gode karma kan fortælles visuelt – nærmest som et mood-board.”

Det nye består ifølge Kvantum i den sømløse forbindelse mellem Instagram og Auras online-butik. Det er ikke nødvendigvis første gang, at det sker herhjemme, men det er stadig ny grund at betræde.

Kvantums adm. direktør, Martin Graeser, tilføjer:

”Vi er på Instagram dertil, hvor det virker, og så derfra videre til butikken, der ikke er meget forskellig fra dét, du ser på Instagram. Vi bryder med konventionerne – her er ingen seo/sem, ingen konverterings-optimering, hverken kategorier eller sub-kategorier. Vi har skruet ned for det klassiske overblik og bl.a. fravalgt køb-køb-køb-tilgangen til fordel for en wow-følelse.”

Aura-direktør Kim Wandel Olsen oplyser, at der sideløbende med online-oplevelsen også arbejdes på at skabe nye fysiske rammer for smykkesalget:

”Smykkebranchens butikker har mest at alt været ‘træk et nummer’. Aura kan også hente sin styrke ved – efter at have skabt interessen online via det visuelle og historiefortællende – at levere en oplevelse forbrugerne ude i butikkerne. Her kan der skabes en merværdi, og det arbejder vi på – blandt andet ved specielle smykkebakker og gaveæsker.”