Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Brancheklip: Det nye sociale medie, Ello, trækker lige nu stor opmærksomhed. Og modstanden mod den stigende kommercialisme vurderes at være en medvirkende årsag.

Facebook skal retfærdiggøre sin tårnhøje børsværdi ved at skabe større og større indtægter, og bliver derfor stadigt mere kommerciel.

Det kom f.eks. til udtryk i tirsdags i Børsen, hvor det sociale medies danske repræsentant, Martin Voetmann, sammenlignede Facebook med klassiske medier og konstaterede, at eksponering i den bedste sendetid eller på den bedste placering, og intelligens er afgørende for, hvor godt kampagnens budskab rammer forbrugeren.

“Det er dem, der laver den fede outdoor-løsning, og som har råd til at plastre hele metrostationen på Kgs. Nytorv ind i den, der får solgt produkterne,” sagde han.

Nu trækker det nye sociale medie, Ello, meget stor opmærksomhed – og det forlyder bl.a. at brugerne strømmer til i meget stort antal – på visse tidspunkter 30.000 i minuttet.

Ello slår sig op på at være absolut ikke-kommerciel og i Berlingske i dag fortælles om Ello under overskriften:

“Er et hello til Ello et farvel til Facebook”.

Hver gang man deler et opslag, tilføjer en ven eller følger et link, bliver det sporet, optaget og konverteret til data. Reklamebranchen køber dine data, så de kan vise dig endnu flere reklamer. Du er et produkt, der bliver købt og solgt, lyder det bl.a. i et manifest fra skaberne af Ello.

Nyhedens interesse er selvfølgelig en del af fremgangen, men det anti-kommercielle vurderes også at blive delt af mange.

“Interessen for Ello er et udtryk for, at Facebook for mange er blevet for kommercielt. Vi har fået nok af konstant at høre historier om, at Facebook kun gider os, fordi de kan videresælge vores data til virksomheder, som kan proppe ting i halsen på os på baggrund af, hvad vi klikker på. Så når der kommer nogen og vil lave noget, der ikke er reklamefinansieret og ikke sælger ud af vores data, tænker vi selvfølgelig med det samme, at det må vi prøve at give noget medvind,” siger Trine Maria Kristensen til Berlingske. Hun er selvstændig rådgiver i sociale medier.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club