Nyt stjernefrø: Ung dansker vinder Future Lions

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Blandt 1500 arbejder fra studerende over hele verden kom 5 teams med dansk islæt på shortlisten – og én dansker vandt: Caroline Escobar. Bureaubiz har talt med den unge vinder.

Da eftermiddag blev til aften torsdag i Cannes, var en dansk stjerne blevet født: Caroline Escobar, der var blandt vinderne i Future Lions.

Fremtids-løverne er den største ungdoms-konkurrence, der afholdes i Cannes-regi. Kæden af digitalbureauer, AKQA, er arrangør af konkurrencen, der i år fejrede 8 års fødselsdag og deltagerrekord: 1.500 indsendelser fra studerende.

40 teams blev shortlistet, heraf 5 med én eller flere danskere i teamet – og Caroline Escobar fra Miami Ad School Hamburg vandt sammen med makkeren Alejandro Ladeveze med casen Keepit.

En app, der løser problemet med småpenge: Betal med kontanter og få byttepengene ind – via din mobil – på PayPal, Google Wallet, velgørenhed, din mobilkonto eller bankkonto.

Future Lions har en enkel brief: “Reklamér for et produkt fra et globalt brand på en måde, der ikke ku’ ha’ ladet sig gøre for fem år siden – til en målgruppe efter eget valg”. Og juryen tildeler op til fem teams en Future Lion.

Det er tre år siden, at danskere sidst var blandt vinderne i Future Lions – i 2010 vandt Thomas Ilum, det samme gjorde Peter Ammentorp og Nicolai Villads. Sidsteævnte team supplerede med med guld i Young Lions – og det blev startskuddet på et eventyr, der i disse år byder på opbygningen af AKQA Paris.

Nu kommer så turen til 24-årige Caroline Escobar, der markerer afslutningen på 1. år i Miami Ad School Hamburg med en Future Lions.

”Jeg skal ud til forskellige praktiksteder det kommende år. Tre måneder til D2 i Hamburg, der er mere designorienteret. Oven på et år med koncept, koncept og brainstorm er jeg interesseret i produktdesign. Og jeg vil også gerne til London – måske skulle jeg spørge AKQA,” siger Caroline Escobar.

Hun flyttede i sin tid til Hamburg med sin daværende kæreste – med et forbehold, der hurtigt forduftede:

”Jeg tænkte, at det var en pølseby – men det er en fed by. Så kom jeg tilbage til København og læste grafisk design på KEA, og jeg fandt ud af, at det var noget, der interesserede mig – og at det var noget, jeg gerne ville blive yderligere udfordret på,” siger Caroline Escobar.

Hun fortsætter:

”Jeg havde hørt om Miami Ad School, men også at den var dyr og svær at komme ind på. Det bureau, jeg var piccoline på, sagde, at jeg bare skulle prøve. Det er Årets Skole i Future Lions – og Hamburg er en fed by – og tæt på Danmark og på min tvillingesøster,” siger Caroline Escobar.

Future Lions har været stærkt karrierefremmende for vinderne, der har fået job hos profilerede bureauer som Wieden+Kennedy, Crispin Porter + Bogusky, Saatchi & Saatchi, Jung von Matt, Mother – og AKQA.

Og James Hilton, med-stifter og kreativ direktør i AKQA, slog ansættelses-tonen an flere gange. 

Caroline Escobar og hendes makker er imidlertid det eneste af de fem vindende team, der ikke er ved at afslutte uddannelsen. Hun har det imidlertid godt med, at der er et år til, at hun skal ud på arbejds-/bureau-markedet.

”Jeg suger til mig: Gode kontakter og fede oplevelser. Og tiden flyver afsted. Det seneste år er gået hurtigt, og det tror jeg også, at det næste gør. Der er stadig så meget, der er nyt for mig – og så ekstremt mange ting, jeg skal lære. Future Lions er en fed oplevelse, som jeg endnu ikke har forstået,” siger Caroline Escobar.

Future Lion-vindere: Caroline Escobar og hendes makker fra Miami Ad School Hamburg, Alejandro Ladeveze

De øvrige vindere af Future Lions 2013:

Awaken by Amazon - En win-win måde at komme analfabetisme til livs. Publikum klappede spontant undervejs.

Editorialist – Conde Nast -  Sammensæt din eget magasin med artikler fra forskellige magasiner.

The Pebble: Sense Danger - Døve kan ikke høre en række alarmer, f.eks. røgalarmer – men nu kan de føle dem.

IBM Project Accel -  En ny måde at løse trafiktætheden på …