Alt var lagt til rette. Oven på gyseligt 2013 var underskuddet i Bates Y&R bragt ned på en mere beskeden million, og i 2015 ville bureauet være tilbage på den rigtige side med både vækst og overskud.
Men kunder gør ikke altid, hvad de skal. Movia blev til en del af Dot, der gik ud i en samlet bureaukonkurrence, som faldt ud til fordel for Advance – og det var en af bureauets større kunder. Samtidig droslede Mercedes yderligere ned, og i sidste del af 2015 kom så beskeden om, at man ville overgå til at bruge det samme bureau, som koncernen anvender internationalt – nemlig BBDO.
Det kunne planerne ikke bære, og 2015 endte i stedet på et lille fald i bruttoavancen og et underskud på 2 mio. kr. (primær drift).
Alligevel er der ingen dystre miner hos adm. dir. Thomas Brandt.
”Vi har ageret på det og truffet en lang række beslutninger. Men de har ikke kun handlet om at skære til – vi har også holdt fokus på, hvad vi skal være for et bureau og f.eks. holdt fast i vores Mercedes-folk. Vi har også kunnet tiltrække nye kunder, og resultatet er faktisk bedre end frygtet,” siger Thomas Brandt og fortsætter:
”Vi har handlet i forhold til at vi tror på vores projekt, og i dag står vi med en organisation, der er agil og godt rustet til at gribe de muligheder og udfordringer, som markedet byder på. Kigger vi på de første 4 måneder af året, er vi en million foran på bundlinjen i forhold til samme periode sidste år.”
Rent bord på skattekontoen
Blandt de beslutninger, man har truffet, har været at flytte fra Landemærket til Parken. Det har både handlet om omkostninger og om at skabe mere tidssvarende fysiske rammer.
Samtidig har man også søgt at gøre rent bord på alle fronter. Det gælder f.eks. en udskudt skat på nogle millioner, som ledelsen havde arvet fra tidligere tider og som nu er taget ind i regnskabet. Det betyder, at resultatet efter skat bliver til et minus på 4,5 mio. kr.
”Det kan lyde voldsomt, men det handler mere om at få ryddet op. Vi har fortsat en god egenkapital og en god likviditet,” siger Thomas Brandt.
Bates er i dag et væsentligt mindre bureau end tidligere – og sådan bliver den fremtidige position: en mere agil organisation, der er rustet til mere projektorienterede kunder.
Og der er sket betydelige forandringer. I forhold til for tre år siden er formentlig 80 pct. af kunderne nye. Samtidig er det en anden type kunder end det, man kan kalde for Bates Classic.
Godt nok er Egekilde og Nicoline kommet til fra Royal Unibrew, hvor man i forvejen har Faxe Kondi – og det er ’rigtige’ Bates kunder. Men man er også gået i gang med store strategiske projekter inden for BtB – det gælder f.eks. en globalt orienteret industrikunde samt en tilsvarende finanskunde.
BtB-kunder med nye behov
Hos Bates ser man dog ikke sådan på det, at man har forladt sit DNA.
”Tværtimod,” siger Claus Knuth, der er Head of Strategy and Innovation. Han siger videre:
”Det er snarere BtB-kunderne, der har fået forandrede behov, hvor de i højere grad skal arbejde med mere emotionelle parametre. Vi taler om emotionel ressonans, og det er i høj grad en del af vores DNA. Det er selvfølgelig vigtigt, at man samtidig kan forstå deres sprog, men det kan vores folk, så vi har evnet at sætte vores DNA i spil på en ny type kunder.”
Af andre nye kunder, der kan nævnes, er Danske Fysioterapeuter, DCC Energi, Foreningen for Hovedstadens Forskønnelse og Lavazza Kaffe.
”Desuden har vi i de nye lokaler kunnet indrette os med fuldstændige produktions-faciliteter, der matcher et behov hos kunderne for at kunne udkomme på sociale platforme meget hyppigere – og derfor har brug for en mere fleksibel produktion. Derfor har vi også et voksende antal projekter inden for content creation,” siger Thomas Brandt.
Nøgletal for Bates Y&R
- Bruttoavance 16,734 mio. kr. -6,9 pct.
- Bruttoavance pr. medarbejder 836.700 kr. -2,2 pct.
- Lønandel 84,5 (77,8)
- Resultat af primær drift -2,005 mio. kr. -73,7 pct.