Af Peter Engholm 25@mail.dk

YouSee kunne før nøjes med et enkelt traditionelt bureau. Ved koncernens fremstød for web-tv har ét bureau udviklet løsningen, som lanceres af mindst tre andre bureauer – inkl. et helt nyt samarbejde.

Når man taler om brudflader blandt bureauer, så er YouSee et godt eksempel. Her er der ikke blot overlap og diskussion mellem webbureau og eksempelvis reklamebureau, men også webbureauer imellem.

Den aktuelle kampagne for web-tv, altså hvor brugerne kan se tv på deres computer, er et resultat af mødet mellem mange bureauer.

Her har webbureauet In2media udviklet løsningen, som reklame- og leadbureauet Halbye Kaag JWT lancerer støttet af webbureauet Zupa. Og så er en helt ny samarbejdspartner på dialogsiden også ved at blive kørt i stilling. Det drejer sig om RelationshusetGekko, som ellers tidligere har haft et samarbejde med Canal Digital.

“Vores samarbejde med Relationshuset Gekko er meget nyt. Vi er i fuld gang med at bygge testkampagner, som vi forventer os en del af – det bliver spændende at se effekten og return on investment. Gennem mange år har vi kunnet “nøjes” med et traditionelt bureau. Det er Halbye Kaag JWT der hidtil har stået for alt, inkl. DM og digitalt. Men nu er vi klar til at supplere vores egen og leadbureauets indsats med spidskompetencer fra et par mere specialiserede huse. Derfor har vi flere bureausamarbejder – inkl. DesignIt på designsiden – og det er ikke sikkert, at vi er der endnu,” siger Erik Andersen, salg- og marketingdirektør i YouSee

Dertil kommer så In2media – et webbureau, der har udviklet jeres web-tv …

“In2media har i samarbejde med produktfolkene i YouSee leveret en brugervenlig og skarp løsning på web-tv. Det har været produktudvikling, og marketing har ikke været specielt involveret i at bygge web-tv løsningen. Men vi kunne godt have brugt In2media, der også har markedsføringskompetencer, og vi har også haft en snak om det. Bureauerne udfordrer i stadig større grad hinanden, f.eks. når de virksomheder, der er i stand til at lave gode it-produkter, bliver bredere funderede end blot it-huse,” siger Erik Andersen.

Med så mange bureauer involveret bliver opgaven for kunden at styre de mange kontaktflader – og erklære begrebet “single point of contact” for død.

“Der kommer mange nye ideer, og det kan være belastende at skulle forholde sig til dem og tage sig af uenigheder. Men hvis jeg kun ville have et kort og let møde, så skulle jeg holde ét med mig selv. Med de mange bureauer møder vi personer med dybe specialkompetencer, der også formår at se generelt på tingene. Og det giver den værdiforøgelse, vi også ønsker at levere over for vores kunder,” siger Erik Andersen.

Er det så jeres fejl eller leadbureauets, hvis møder mere handler om bureauers eksistensberettigelse, og processen ender i fnidder?

“Det er vores ansvar. Og en snæver balancegang mellem at få tingene til at glide og at få nyt syn på problemstillingerne. Det stiller også store krav til de forskellige leverandører. Bureauerne skal acceptere deres plads i fødekæden, og samarbejde med bureauer der i bund og grund er deres konkurrenter,” siger Erik Andersen.

Giver begrebet leadbureau så stadig mening?

“Ja, på de overordnede linjer. Dem fastslår vi sammen med Halbye Kaag. Når vi f.eks. begejstres over nye ideer og tekniske muligheder, så er det leadbureauets opgave at holde øje med, om det kolliderer med de andre ting, vi vil fortælle. Vi har 3-4 overordnede temaer, som vi skal holde os til. og her sikrer Halbye Kaag, at vi bevarer fokus,” siger Erik Andersen.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club