Oddset lancerer miljøfilm – hvad er meningen?

Peter Engholm,
journalist

I to aktuelle film opfordrer Oddset sin målgruppe til at komme ind i miljøkampen. Filmene er ifølge Niels Folmann, direktør i Danske Licens Spil, enestående for et bettingfirma.

Med kampagneuniverset “Der er så meget, kvinder ikke forstår” fyldte Oddset igennem en årrække pænt op i awardskabet. De kreative bagmænd har været de samme alle årene – først hos BBDO og siden i Black Rabbit.

Holdet står bag en helt ny type film – to styk – med de respektive titler “Kom ind i kampen – tag cyklen” og “Kom ind i kampen –sluk vandet”.

Filmene bruger oddset som måleinstrument for Jordens fremtid, i miljømæssig forstand, men filmene er blottet for taktiske budskaber. Og call-to-action er begrænset til et “Kom ind i kampen”.

Bureaubiz har talt med Niels Folmann, der er CEO i Danske Licens Spil, om meningen med de nye film.

 

Oddset har i 20 års tid brugt humoren aktivt i sin kommunikation. Dette er en ny tone of voice. Kan du uddybe?

“Vi har med Oddset altid haft en budskabsmæssig kant, hvad enten det er humoristisk eller noget andet. Vi ved, at målgruppen – mænd i alderen fra 20-25 og op til 40 år – er samfundsengagerede og har holdninger. De er er involverede i den verden, der omgiver dem, og dem skal vi henvende os til,” siger Niels Folmann.

Filmene bruger Oddset, men er bekymringen for klodens tilstand begrænset til Oddset, eller skal andre brands under Danske Licens Spil også ind i kampen?

“Det er udelukkende Oddset. Vi satte os sammen med Black Rabbit for at finde ud af: Hvordan kan vi tilføre Oddset fortsat spændstighed i kommunikationen? Vi besluttede os for at fortælle om vores holdning til global opvarmning – og opfordre til at gøre noget. Om det så er at tage cyklen i stedet for bilen eller at spare på vandet,” siger Niels Folmann.

“Vi vil dog fortsat bruge kant – og vi roder videre i skatkisten. Og med tanke på, hvordan kloden har det, så løber vi ikke tør for temaer lige med det samme.”

Er det en engangsforestilling eller en ny linje?

“Det er ikke meningen med fire ekstra film i samme stil. Men de to aktuelle film viser umiddelbart ingen wear-out-effekt. Vi har fået mange positive tilkendegivelser for dem – og for at have en holdning,” siger Niels Folmann og tilføjer:

“Vi kommer ikke til at forlade det humoristiske, for det tracker virkelig godt. Et humoristisk univers med taktiske budskaber er en god, dansk tradition at trække på. Vi vil dog fortsat bruge kant – og vi roder videre i skatkisten. Og med tanke på, hvordan kloden har det, så løber vi ikke tør for temaer lige med det samme.”

 

Er der afsat en fast sjat af marketingbudgettet til at øge danskernes klimabevidsthed?

“Vi har ikke alle marketingkroner i verden – vel at mærke en verden, der ikke ligefrem savner spillereklamer. Så hvis vi skal trænge igennem suppen af taktiske spots, så skal Oddset brande sig på andet og mere end den første målscorer,” siger Niels Folmann og uddyber:

“Brandingspots uden taktiske budskaber er i sig selv en sjældenhed i branchen, og jeg kan på stående fod ikke komme i tanke om noget andet sportsbettingfirma, der er gået holdningsbaseret til værks på samme måde.”

Hvis ikke det er en ny linje – og hvis ikke der følges op med initiativer fra Oddset, er det så ikke bare en gratis omgang?

“De to film udfordrer os selv og differentierer os. Vi står bag budskabet, så det er ikke en gratis omgang. Vi vil gerne være purposedrevne og være med til at gøre en forskel,” siger Niels Folmann.

Interesseret i mere indhold som dette? Skriv dig op til vores nyhedsbrev her.