Oddset lancerer ny og anderledes kampagne

Peter Engholm
25@mail.dk

I hvert fald for en stund. Der er meget kvinder ikke forstår – men 667 af dem vil gerne stå i front for det budskab, og det giver anledning til en ny og anderledes markedsføring – bl.a. på Facebook.

Det er 11 år siden, at Oddset-pigen blev lanceret – alt det, kvinder ikke forstår, samlet i én person. Og flittigt benyttet i kampagne-øjemed lige siden.

Der har senest været en julevikar, men nu skal den faste afløser findes, og der er langt fra den enkle ring-til-et-modelbureau tilgang anno 2000 og til den bredere og brugerinvolverende måde at gøre tingene på i 2011.

Selve modeljagten er blevet et markedsførings-element i sig selv.

“Aktiviteten er ikke spil-relateret, men den er bruger-involverende – selv om det i første omgang ikke er kernemålgruppen, mænd, men derimod piger, der er på banen. Det er en ny og sjov måde at være i dialog med dem, og det har været en succes. Vi havde et mål om, at 150-200 piger meldte sig som kandidater til Oddset-pigen – men nu skal dommerne vælge blandt 667 profiler,” siger Søren Nielsen, der er marketingchef i Danske Spil.

Modeljagten er foregået via Oddsets Facebook-side og har været ny på mere end én måde.

“Facebook er en ny og anderledes måde for os – og et sats fra vores side: At det ene og alene er brugerne, der i sidste ende vælger den nye Oddset-pige. Samtidig har selve setup’et været nyt i den forstand, at Facebook indtil for nylig har haft restriktioner for den måde, vi kører den nye Oddset-pigen på,” siger Søren Nielsen.

De nye veje til trods er det fortsat BBDO, der står for aktiviteten – her støttet af sin faste samarbejdspartner ContentCube, der med Søren Nielsens ord “står for mekanikken og statistikken”.

En jury – bestående af Søren Nielsen, BBDOs kreative direktør Carsten Schiott, træneren Mark Strudal, fotografen Jacob Gils og casteren Marianne Lacoppidan – skal nu snævre feltet ind til seks finalister.

Herefter skal Oddsets målgruppe så gerne træde i karakter, for de skal stemme om vinderen. Derfor bliver kampagnen foldet ud.

“Vi skal have så mange mænd som muligt til at stemme om Oddset-pigen, og her bruger vi andre kanaler end blot Facebook til at skabe opmærksomhed – bl.a. print, nettet i øvrigt og vores aftaler med Superliga-klubberne. Når vi så har fundet Oddset-pigen, vil en ny æra begynde – i form af spilrelaterede kampagner. Men vi vil fortsat bruge Facebook – og bruge det mere aktivt og skabe yderligere dialog. Og vi vil brygge videre på historien om Oddset-pigen,” siger Søren Nielsen.