Af Peter Engholm 25@mail.dk

Mens andre bureauer vender offentlige udbud ryggen, går Advice anderledes offensivt til værks – så offensivt, at man er ved at kaste op.

Brancheforeningerne for hhv. reklame- og PR-bureauer kigger kritisk på det aktuelle udbud fra Statens og Kommunernes Indkøbsservice, og DRRB-direktør kaldte udbuddet fra Radio- og tv-nævnet om analogt stop for “årets gyseligste”.

Og således er rollerne tilsyneladende fordelt: Nogle kritiserer offentlige udbud, andre vinder dem.

I sidstnævnte kategori finder vi kommunikationsbureauet Advice A/S, der sammen med Metaphor Reklamebureau har vundet udbud fra Sønderborg Kommune, Sundhedsstyrelsen, Radio- og tv-nævnet (selvsamme analoge stop) og kom med på Beskæftigelsesministeriets permanente shortliste.

Ikke at man kan fortænke Advice i at se kritisk på offentlige udbud: Man vandt således udbuddet fra Sønderborg Kommune i sommeren 2007, bemandede sig til det – hvorefter udbuddet måtte gå om. Et halvt år(s ekstra lønninger) senere genvandt man projektet, men direktør og partner i Advice, Torben Dan Pedersen, ser ikke på tidsforbruget i udbudskonkurrencerne:

“Det bør aldrig være rationalet. Er man med, så er man med. Og man bliver ved og ved. Jeg har løbet 800 meter løb, og har været rystende nervøs op til træningen, fordi jeg vidste, at jeg ville komme til at løbe, indtil jeg kastede op. Og det er samme indstilling, vi har til offentlige udbud:

Vi udarbejdede en 130 siders forretningsplan til udbuddet om analogt stop – jeg sov dårligt nok i tre døgn, og forløbet var så intenst, at der gik en måned, før jeg kunne se på planen igen, uden at det vendte sig i maven på mig. Offentlige udbud er en elitesport”, siger Torben Dan Pedersen.

Med hensyn til Beskæftigelsesministeriet er I nu med i en rammeaftale – en fireårig shortliste, der giver adgang til miniudbud …

“Ja, men en placering på shortlisten giver dig kun retten til virkelig at knokle. Afhængig af budgettets størrelse må myndigheden godt plukke ét bureau fra listen, men når en jurist kigger med over skulderen i ministeriet, lyder rådet at vælge en 3-4 stykker for en sikkerheds skyld. Og kom også gerne med konkret bud på, hvordan kampagnen skal se ud – og eksekveres”, siger Torben Dan Pedersen.

At Advice vitterlig vil det offentlige, understreges ikke blot at deltagelsesfrekvensen i udbud, men også i kundelisten:

“80­-85 pct. af vores forretning kommer via organisationer og offentlige virksomheder. Og den vare, vi sælger, er gennemslagskraft. De resterende 15-20 pct. stammer fra kommercielle virksomheder, og her bliver vi også udfordret, for der skal træffes hurtigere beslutninger. I det offentlige kan vi godt mødes 8-10 gange med kunden og drøfte proces og massere budskabet. I det private undrer man sig, hvis man mødes mere end tre gange, før beslutninger træffes”, siger Torben Dan Pedersen.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club