Ogilvy-bureau tredoblet på mindre end et år

Peter Engholm
25@mail.dk

Fra 6 til 18 medarbejdere. Krisen har øget fokus på stærke relationer til handlen, og det mærker OgilvyActivation, der senest har hentet forstærkning fra BBDO og Robert/Boisen.

“Førhen lå shopper marketing og brand activation langt nede på agendaen, og yngstemanden i marketing fik ansvaret for mærkets kommunikation i og til handlen. Nu er det et felt, som salg- og marketingdirektøren – ofte også den adm. direktør – interesserer sig for,” siger Pia Tandrup, adm. direktør for OgilvyActivation.

Hun tilskriver det finanskrisen, at der er flyttet midler fra at skabe kendskab til at stå stærkt i butikken og have stærke relationer til handlen,”

At det ikke er ren salgstale, understreges af bureauets vækst. På mindre end et år er medarbejderstaben i OgilvyActivaton tredoblet fra 6 til 18, og der er skrevet kontrakt med yderligere 3 personer med tiltrædelse 1. august.

“Som en del af et stort netvæk kan vi ikke ansætte som investering, men kun når der er forretning til det. Og dels har vores eksisterende kunder vækstet, dels er nye kunder og varemærker som Prince, Pall Mall, Marabou og Toblerone er kommet til. Og vi har ansat over hele feltet, både kreative og kontaktfolk. For et år siden havde vi ingen plannere, nu har vi to. Vi har ansat en stærk grafik designer, hvor vi før brugte freelancere,” siger Pia Tandrup.

Senest har bureauet hentet en kontaktchef fra BBDO, Rikke Wichmann-Bruun, der tiltrådte i denne måned som Business Director, og en strategisk planner fra Robert/Boisen & Like-minded, Camilla Rannes, der er tiltrådt som Head of Planning.

De mange nye medarbejdere i OgilvyActivation er udelukkende hentet udefra, og væksten er i øvrigt ikke hentet fra Arla-brandet Castello. Arla valgte for nylig engelske Mother til at skabe den globale platform fra brandet, og det blev i den forbindelse besluttet, at der skal lokale bureauer til netop activation.

Ogilvy har hidtil hjulpet Arla, men mejerikoncernens relationer til Ogilvy går via OgilvyAdvertising. Der er endnu ikke meldt noget ud om, hvem der skal hjælpe Arla med aktivering af Mother’s overordnede kampagne på det danske marked.

Hvordan Ogilvy samlet klarede sig i 2009 er endnu ukendt. Regnskabet er endnu ikke indleveret. I henhold til regnskabet for WPP overordnet i Danmark, ser det dog ud til, at Ogilvy ud med et underskud.