Ogilvy hårdt ramt af DSB-afgang

Zandra Damsgaard
zandra@bureaubiz.dk

Tabet af storkunden DSB gjorde ondt på Ogilvy i 2017. Rigtigt ondt. ”Det er det gode og det dårlige ved store kunder,” lyder det fra en ellers fortrøstningsfuld adm. direktør Pia Tandrup.

Da DSB i december sidste år pegede på Konstellation & Republica/Nordlid-konsortiet Togbureauet som sit nye bureau, betød det samtidig farvel til Mensch, Very Patchwork og Ogilvy.

Sidstnævnte har igennem fem år stået for kundeuniverset DSB Plus, som DSB allerede i begyndelsen af det forgangne år valgte at trække ind i huset. Et kundetab af den kaliber kan mærkes på økonomien, og det var netop tilfældet for Ogilvy i 2017.

Bureauets netop aflagte regnskab viser et fald på 18 pct. i både omsætning og indtjening, og det kommer i sagens natur til udtryk på bundlinjen.

83 pct. tabt på bundlinjen
Årets resultat bragede ned med 83 pct. fra 2016 til 2017 for Ogilvy Danmark, som dog fastholdt sorte tal på bundlinjen med et overskud på 647.205 kr.

”Overordnet set er vi selvfølgelig ikke glade for regnskabet, men det har en naturligvig forklaring. DSB insourcede hele sit dialogbudget i 1. kvartal, og det tab er svært at dække – der skal mere end en enkelt lille kunde til,” siger adm. direktør Pia Tandrup til Bureaubiz.

At man mistede storkunden DSB er, fastslår hun, ene forklaring på omsætningstabet i 2017.

”Det er det gode og det dårlige ved store kunder. Så længe, man har dem, er det skønt, men når man mister dem, kan det virkelig mærkes.”

Omstrukturering
DSB-afgangen faldt sammen med en større omstrukturering hos Ogilvy Danmark, der samlede Healthworld, One og Advertising i ét selskab med en fælles bundlinje.

Pia Tandrup kalder omstruktureringen for en investering i det fremadrettede:

”2017 var et kæmpe omstruktureringsår for Ogilvy, og vi havde en stor medarbejderomsætning, men den var temmelig kontrolleret. Vi havde en agenda om nogle kompetencer, der skulle skærpes digital, og det har vi gjort.”

Klar vækst i 2018
Trods et svært 2017 er bureaudirektøren fortrøstningsfuld i forhold til 2018, der er begyndt godt for Ogilvy.

”Vi har vundet nogle store kunder i begyndelsen af året og venter en klar vækst i 2018. Man kan godt tage et år, hvor man mister en kunde, og når man så også omstrukturerer, kan der komme et kortvarigt dyk, men det skal så også op igen.”’

Nøgletal for 2017 (i parentes hhv. 2016 og 2015)
Omsætning: 61.465.233 kr. (74.730.787) (77.325.810)
Bruttofortjeneste: 41.289.226 kr. (50.142.793) (54.988.315)
Driftsresultat: 448.490 kr. (5.017.160) (9.280.346) (9.280.346)
Årets resultat: 647.205 kr. (3.843.051) (7.090.228)
Gns. antal ansatte: 49 (51) (53)