Togbureauet bliver nyt bureau for DSB

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

DSB’s nuværende bureau var med i prækvalifikationen, men vandt ikke opgaven. DSBs kommunikationsdirektør siger til Bureaubiz, at både kvalitet af tilbuddene og antallet af tilbudsgivere overgik DSBs forventninger.

For en måneds tid siden startede DSBs julekampagne udviklet af Mensch.

Da Bureaubiz skrev om kampagnen forleden, skrev vi, at det måske blev Mensch’ sidste arbejde for DSB. Og det blev det så.

Her ved frokosttid er det nemlig blevet meldt ud, at DSBs bureau fremover hedder Togbureauet, som er en konstellation mellem Republica+Konstellation og Nordlid.

“Togbureauet har givet et tilbud, der står på det stærke fundament, som Mensch og vi har skabt i de forgangne år. Det  bygger samtidig fremsynet og realistisk videre på  perspektiverne med digitaliseringen af vores trafikinformation og omnichannel-markedsføring. Sidstnævnte var et fokusområde i det mediebureauudbud, vi gennemførte for et år siden og med Togbureauet som nyt reklamebureau tror vi på, at vi har fundet reklamebureauet til at løfte den kreative opgave,” siger Lars Kaspersen, direktør for Kommunikation & Branding, DSB.

Det betyder altså, at Mensch, Ogilvy og VeryPatchwork, som er DSBs eksisterende bureauer og som havde ansøgt om at gå videre til prækvalifikation, har tabt kunden. Tanken bag udbudet var nemlig at finde eet bureau.

Øvrige prækvalificerede var Yellow & Wunderman samt &Co og Magnetix.

Apropos offentlige tilbud, som Bureaubiz skrev om i går, hvor en undersøgelse fra Public Relations Branchen viste, at bureauerne bl.a. er utilfredse med den måde, udbud foregår på, siger Lars Kaspersen til Bureaubiz:

”Resultatet overgik vores forventninger til antallet af tilbudsgivere og til kvaliteten af tilbuddene. På baggrund af tilkendegivelser fra adskillige bureauer forstår vi, at vi også indfriede forventningen om at forbedre processen for bureauerne, bl.a. for fordi kravene til dem var blevet meget tydeligere. Tilbuddene var centreret om perspektiveringer ud fra hidtidige cases frem for nyt kreativt arbejde, dermed blev tilbuddene styret af bureauernes faglighed frem for deres investeringsvillighed.”

Nu pågår der en såkaldt stand-still periode, der betyder, at andre bureauer kan gøre indsigelser inden for en uge og dernæst vil kontrakten blive underskrevet den 19. december.