Ogilvy og AKQA bag anderledes B2B-kampagne for Wonderful Copenhagen

Emil Malte Simonsen
emil.s@bureaubiz.dk

Med hjælp fra AKQA har Ogilvy udviklet en kampagne for Wonderful Copenhagen med en helt ny tilgang til leadgenerering på B2B-markedet.

En ny kampagne fra Wonderful Copenhagen og den erhvervsdrivende fond Copenhagen Capacity skal tiltrække flere store internationale konferencer og professionelle events til København. 

Efter en pitchrunde sidste sommer er opgaven landet hos Ogilvy, der har udviklet en kampagne med B2B-leadgenerering som omdrejningspunkt. 

I grove træk vil man give alle potentielle leads en promo-video med tilpasset information og content, der skal vise, præcist hvordan et event kan tage sig ud, hvis det bliver afholdt i København. I bytte for den personaliserede video skal man til gengæld give sine eventdata – som siden fungerer som kvalificerede leads for salgsafdelingen hos Copenhagen Convention Bureau, der står for udbuddet af bl.a. konferencer under Wonderful Copenhagen.

Dermed håber man på at kunne skille København ud fra mængden, da videoerne både kan tages med til interne stakeholders og give Copenhagen Convention Bureau muligheden for at holde København top of mind gennem bl.a. opfølgende kontakt og emailflows. 

Tanken er, at man får vendt op og ned på traditionel leadgenerering ved at gøre det til selve springbrættet for kampagnen.

”Vi fandt det optimale sweet spot mellem målgruppens reelle behov og Wonderful Copenhagens udfordringer med at skille sig ud – nemlig at vi som mennesker har meget nemmere ved at træffe et valg, når vi får en smagsprøve på slutresultatet først og dermed kan projicere os selv ind i det,” siger creative director hos Ogilvy, Katrine Jo Madsen, i en pressemeddelelse. 

Ogilvy har produceret alt in-house, mens AKQA har stået for programmering af videoværktøjet. Værktøjet suppleres af segmenterede email flows, SoMe posts og et kampagnesite, der er udviklet i samarbejde mellem Ogilvy og Copenhagen Capacity.

Tine Kastrup-Misir, kommunikations- og marketingdirektør hos Wonderful Copenhagen, siger at man ikke før har arbejdet med en lead-genererende B2B-kampagne. Hun håber, at den kan være med til at understrege København som et sted for nytænkning: 

“Vi har mange års erfaring med store B2C-kampagner og også med mere klassisk B2B-marketing, men det er nyt for os med en lead-genererende B2B-kampagne. Det er også en kampagneform, der ikke er set før på det internationale kongresmarked. Og selvom hovedstaden er en af de mest populære kongresbyer i verden, så er vi en lille spiller, som er oppe mod store og stærke destinationer. Så nytænkning og det at gå foran er en af vores styrker i den internationale konkurrence, og det afspejler den nye kampagne også.”

Kampagnen kører løbende på LinkedIn over det næste år, hvor den primært er målrettet udenlandske beslutningstagere på ledelses- og direktørniveau, samt event managers i forskellige afskygninger. Primært inden for life science, cleantech og IT.

Allerede nu er der en videreudvikling af platformen på tegnebrættet, hvor maskinen bag genereringen af videoer bliver fyldt med nyt content og information til nye målgrupper. 

Kampagnesitet med videogeneratoren kan ses her.