Ogilvy & Mather Worldwide har med Ogilvy Earth skabt et nyt globalt bureau. Det er dog ikke endnu et nyt bureau under Ogilvys paraply, understeger koncernens topchef Miles Young over for Financial Times. Bureauet skal nemlig snarere anskues holistisk og hjælpe sine kunder med et helhedssyn på miljøkommunikation – alt fra PR til mediaproduktion.
Formålet er to-delt: At drage nytte af netværkets erfaringer med kampagnerne Smart Planet og Beyond Petroleum for hhv. IBM og BP samt at dæmme op for managementkonsulenternes indtræden på kommunikationsbureauernes domæner.
Det er Resume.se, der bringer historien videre – og ikke så underligt, for Ogilvy Earth lanceres i disse dage i 30 lande, heriblandt Sverige. Men altså ikke Danmark, der ellers er på klimaverdenens læber på grund af klima-konferencen i København til efteråret.
Bureauets første projekt bliver netop en kampagne for FNs klimakonference i København. Og hvad bliver så rollen for Ogilvy i Danmark? I bedste fald en bi-rolle.
“Ogilvy Eaarth drives ud fra regionale kontorer, og i Norden styres det fra Stockholm,” siger Jimmy Schougaard, adm. direktør for OgilvyOne og landechef for Ogilvy i Danmark.
En klimakonference i København styret fra Stockhom …
“Det er i Stockholm, der er blevet investeret i Ogilvy Earth . Det er her, kompetencerne på dette felt sidder – og da FN er en global kunde, og klimakonferencen en global event, så er det naturligt at følge de rette kompetencer, snarere end det lokale kontor,” siger Jimmy Schougaard.
Altså ingen dansk indflydelse?
“Nej, men ikke dermed sagt, at vi ikke kommer til at hjælpe Stockholm. Det kunne f.eks. være, hvis nogle af de mange aktiviteter i forbindelse med konferencen skal forankres lokalt. Men i dette nye, globale bureau er Stockholm i al fald lead kompetence i nordisk sammenhæng,” siger Jimmy Schougaard.