Af Zandra Damsgaard og Peter Engholm

Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden er på en svær mission – at få de unge væk fra solen – men det funker med et mix af humor, alvor og nudister.

Bureaubiz fortsætter – efter ca. syv års fravær – serien “Dén ville jeg ønske, jeg havde lavet”, hvor kreative sætter fingeren på et stykke overbevisende kommunikation, der kun har én større ulempe: At det ikke er lavet af dem selv – eller af nogen på deres bureau.

Til at indlede den nye omgang har vi ingen ringere end sidste års guldvinder fra Creative Circle Award, Olivia Muus, der er Creative/Art Director på Kommunikationsbureauet København.

Hun fremhæver ”Mindre hud i solen mellem 12 & 15” fra Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden – med &Co som bureau.

Olivia Muus sætter rammen således:

”De unges solvarme er et stigende problem, og det er en svær målgruppe at få ud af solen. Det er derfor en svær mission at få danskerne til at huske tøjet i solen. Men det funker med mix af humor og alvor der underholder, men samtidig får de vigtige budskaber ud til målgruppen.”

Og hun opsummerer med et spørgsmål:

”Hvem skulle have troet, at Peter Falktoft, Esben Bjerre og en nudistlejr var så godt et match?

Jeg lagde nærmest ikke mærke til, at jeg så 6 webisodes og brugte næsten en hel time på en reklame. Det er rigtig godt klaret – især i en tid, hvor 5 sekunders prerolls på Youtube kan virke som en evighed.”

Olivia Muus er med på, at selve formatet med at lave webisodes og reality er ikke nyt, men når man ser to kendte gå ”så all-in på et budskab, at de går med til at smide tøjet for en god sags tjeneste” – ja, så virker det troværdigt.

”Det er de færreste, der formår at gøre historien og personerne spændende nok til, at man gider at se med. De får budskab og facts ind på en elegant Peter- og Esben-agtig måde, uden det virker anmassende,” siger Olivia Muus og tilføjer:

”Jeg er i hvert fald overbevist og sidder i skyggen mellem 12 & 15 på min næste nudistferie.”

Se de tre første afsnit her:

https://vimeo.com/171195301

https://vimeo.com/171196171

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club