Af Peter Engholm peter@bureaubiz.dk

Hygiejne-producenten Bodyforms videosvar på kritik spillede bolden elegant ind på kundernes bane, mener bureauleder – der er overbevist om, at kritikken er selvfabrikeret.

Richard Neill anklagede på humoristisk vis i et opslag på Facebook Bodyform for misvisende markedsføring. Alle de eventyrlige ting, man ifølge reklamerne kan foretage sig iført hygiejnebindet, viser sig jo at være fup, og i stedet er kæresten i perioder som et besat udyr.

Dén kritik svarede Bodyform igen på i et film-svar, der på en uge – siden i tirsdags – er blevet set næsten tre mio. gange på YouTube.

Bodyform gav – med en CEO-skuespiller hentet ind til lejligheden – manden ret: Vi har løjet for dig. Undskyld. Faldskærmsudspring og hesteridning er bare metaforer. Og den glade, frie menstruation findes ikke. Men de færreste kan håndtere denne sandhed. Og nu har du, Richard, ødelagt dette billede, vi har bygget op.

Videoen er blevet godt modtaget. Enkelte kommentarer, bl.a. Mashable.com, stiller sig tvivlende over for, om kritikken er autentisk. At kunne få en film – der tilmed er godt eksekveret – igennem møllen på en uge, virker ikke realistisk. Både kritik og svar skulle således være nøje planlagt.

Bureaubiz har dykket lidt ned i sagen, og umiddelbart virker Richard Neill ægte nok. Og kritikken er ikke skudt ved siden af, for Bodyform har i rigeligt omfang slået på de eventyrlige fritidsaktiviteter i sine reklamespots .

Men Mads Toft, partner i Content, er nu ikke i tvivl om planlægningen:

”Jeg tror 100 procent, at hele forløbet – altså også Richard Neills opslag – er tilrettelagt. Hvad enten de har skrevet opslaget på egen hånd eller genskabt det ud fra en række opslag og mail. Men det betyder faktisk mindre,” siger Mads Toft og tilføjer:

”Hvad der betyder noget, er, at Bodyform menneskeliggør dét at bruge bind. Bodyform har med sit fokus på det frie liv selv snakket rundt om, som det så ofte ses med tabubelagte emner, hvad enten det er bleer, inkontinensbind eller kondomer. Nu er Bodyform ærlig i deres kommentar på en afvæbnende måde. Det er stærk kvindekommunikation, hvor denne powerkvinde med overblik og selvværd også lige får sagt ”ja-ja, drenge” og afslutter med en prut – endnu et tabu”

Kan det ikke give bagslag, hvis hele forløbet viser sig at være tilrettelagt?

”Jeg tror det ikke. Filmen er 1:45 minuts god og begavet underholdning, og så er afsættet mindre væsentligt. Med denne film bringer Bodyform sit DNA og sine værdier ind på kundernes boldbane, og det er en øvelse på sociale medier, som der tales ofte om, men det er langt fra alle, der evner at gøre det,” siger Mads Toft.

Kommentarer

  1. Et klasseeksempel på god kreativ kommunikation på Facebook.

    Det mest relevante i artiklen er indsigten: “At kunne få en film – der tilmed er godt eksekveret – igennem møllen på en uge, virker ikke realistisk. Både kritik og svar skulle således være nøje planlagt.

    Det viser fint hvilken virkelighed vi lever i, hvor det ikke skal tage 4 uger at planlægge et stykke kommunikation. Hvis vi skal være relevante overfor brugerne, skal vi have fokus på fart, hvilket kræver stor integration og tillid mellem stakeholders.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club