OMD skal forsvare sit Dong-budget

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Efter fire år er Dong nu pligtig til at sende sit mediebudget i udbud og processen er sat i gang.

Da Dong for et år siden gennemførte en konkurrence blandt reklame- og dialog-bureauer valgte man at lade bureauerne dyste på et mix af tidligere cases, priser og team frem for at bede om et strategisk og kreativt oplæg.

Nu er det efter fire års samarbejde med OMD om mediebudgettet blevet den tid, hvor man skal i udbud i henhold til EU-reglerne, og også her har man valgt ikke at stille en opgave.

Processen er sat i gang med henblik på at prekvalificere 3-5 bureauer. Dem vil man så gå direkte i forhandling med på basis af en række kriterier og på det grundlag udvælge de næste års samarbejdspartner blandt mediabureauer.

Hvilke kriterier, forhandlingerne kommer til at gå på, vil Dong ikke uddybe, og det efterlader plads til spekulationer. Som f.eks. at man ikke føler et stort behov for at udfordre OMD fagligt og at bureauet er favorit. Eller at konkurrencen kommer til at handle meget om pris.

Der er sikkert andre muligheder – så vælg selv.