Af Peter Engholm info@bureaubiz.dk

I februar lancerede det danske bureau Atak sit produkt SafeOnNet, der søger at sikre virksomheder deres omdømme på nettet. Nu bliver produktet til et egentligt omdømme-bureau i Sverige.

Virksomheders omdømme kan være en skrøbelig størrelse på nettet – et enkelt fejltrin fra en enkelt medarbejder kan anrette store skader … skader som det danske marketingbureau Atak vil forsikre dem mod. En shitstorm-sikring kalder man dét, der i de fleste tilfælde dækker over at grave den dårlige omtale væk fra den første side eller to hos Google – uden at der går Black Hat SEO i den, understreger bureauet over for Bureaubiz.

Produktet, SafeOnNet, blev lanceret i Danmark i sidste måned, og nu går turen til Sverige – og ikke som et produkt, men som et egentligt reputation management bureau, der har taget produktets navn.

Atak har som countrymanager i Sverige hyret iværksætteren Jacob Laurvigen, og han siger:

”Det svenske marked er dobbelt så stort som det danske, og grundet den svenske kultur – og ikke mindst lovgivningen – er fokus her endnu stærkere, når det kommer til virksomheders online omdømme.”

Og ambitionerne er store fra begyndelsen:

”Vi forventer, at den svenske afdeling både følger og overhaler den danske succes, så vi allerede ved udgangen af 2015 står med et solidt nordisk fundament og en virksomhed i hypervækst, der er klar til at indtage lande som Tyskland, Frankrig og England,” siger Jacob Laurvigen i en pressemeddelelse.

Samme pressemeddelelse nævner som eksempler på en ”shitstorm-sikring” 3’s påståede skattely og Covers meget tynde model.

Men over for Bureaubiz er direktør for både Atak og SafeOnNet, William Atak, mere nuanceret:

”Vi er ganske vist proaktive med medierådgivning og et individuelt forløb, men vi havde ikke kunnet forhindre shitstorms a la 3 og Cover. SafeOnNet ligner i den forstand mest et klassisk forsikringsprodukt, der træder til, når skaden er sket.”

En shitstorm kan løje af efter nogle uger, siger William Attak, men nettet glemmer aldrig – SafeOnNet skal hjælpe med at få luget ud. I første omgang ved at gribe fat om nældens rod, for nu at blive i det botaniske:

“Når det er én eller få privatpersoner, kan vi i 8 og ud 10 tilfælde løse problemet ved at tage fat om kilden – dén, der på nettet til andre kunder har skrevet “Hold jer væk!” om virksomheden. Vi går i dialog med kunden, hvilket typisk går lettere, når vi er hyret af virksomheden som mæglere,” siger William Atak.

Men i langt de fleste tilfælde brænder det bredere på – også i medierne – og så går den direkte kontakt ikke. Her skal der graves, i stedet for at luge ud.

“Her går det ud på at grave kritikken væk fra googles side 1. Denne side bliver set af 100 pct., mens side 2 kun bliver set af 10 pct. af dem, der googler en given virksomhed eller person. Side 3 er nede på 1 pct.,” siger William Atak.

Havner vi så ikke let i en Black Hat SEO-diskussion?

“Det er SEO-arbejde, men med en anden struktur. Det er klart, at hvis du prøver at snyde Googles algoritmer, så bliver Google sur – og vi gør kun dét, som Google kan lide. Vi har eksisteret i snart 18 år, og vi har det fint med eventuelt at miste kunder, der måtte falde for fristelsen til at skyde genveje,” siger William Atak.

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Kom på forkant med vigtig viden om bureau- og marketingbranchen. Skriv til britta@bureaubiz.dk og få et godt tilbud. Du kan også ringe på  71 74 79 91

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Bureaurapporten trykt og digitalt
  • BureauNyt
  • PersonNyt
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • Årligt gå-hjem-møde
Køb nu

Kommentarer