Omdømme-forsikring bringer dansk bureau til Sverige

Peter Engholm
25@mail.dk

I februar lancerede det danske bureau Atak sit produkt SafeOnNet, der søger at sikre virksomheder deres omdømme på nettet. Nu bliver produktet til et egentligt omdømme-bureau i Sverige.

Virksomheders omdømme kan være en skrøbelig størrelse på nettet – et enkelt fejltrin fra en enkelt medarbejder kan anrette store skader … skader som det danske marketingbureau Atak vil forsikre dem mod. En shitstorm-sikring kalder man dét, der i de fleste tilfælde dækker over at grave den dårlige omtale væk fra den første side eller to hos Google – uden at der går Black Hat SEO i den, understreger bureauet over for Bureaubiz.

Produktet, SafeOnNet, blev lanceret i Danmark i sidste måned, og nu går turen til Sverige – og ikke som et produkt, men som et egentligt reputation management bureau, der har taget produktets navn.

Atak har som countrymanager i Sverige hyret iværksætteren Jacob Laurvigen, og han siger:

”Det svenske marked er dobbelt så stort som det danske, og grundet den svenske kultur – og ikke mindst lovgivningen – er fokus her endnu stærkere, når det kommer til virksomheders online omdømme.”

Og ambitionerne er store fra begyndelsen:

”Vi forventer, at den svenske afdeling både følger og overhaler den danske succes, så vi allerede ved udgangen af 2015 står med et solidt nordisk fundament og en virksomhed i hypervækst, der er klar til at indtage lande som Tyskland, Frankrig og England,” siger Jacob Laurvigen i en pressemeddelelse.

Samme pressemeddelelse nævner som eksempler på en ”shitstorm-sikring” 3’s påståede skattely og Covers meget tynde model.

Men over for Bureaubiz er direktør for både Atak og SafeOnNet, William Atak, mere nuanceret:

”Vi er ganske vist proaktive med medierådgivning og et individuelt forløb, men vi havde ikke kunnet forhindre shitstorms a la 3 og Cover. SafeOnNet ligner i den forstand mest et klassisk forsikringsprodukt, der træder til, når skaden er sket.”

En shitstorm kan løje af efter nogle uger, siger William Attak, men nettet glemmer aldrig – SafeOnNet skal hjælpe med at få luget ud. I første omgang ved at gribe fat om nældens rod, for nu at blive i det botaniske:

“Når det er én eller få privatpersoner, kan vi i 8 og ud 10 tilfælde løse problemet ved at tage fat om kilden – dén, der på nettet til andre kunder har skrevet “Hold jer væk!” om virksomheden. Vi går i dialog med kunden, hvilket typisk går lettere, når vi er hyret af virksomheden som mæglere,” siger William Atak.

Men i langt de fleste tilfælde brænder det bredere på – også i medierne – og så går den direkte kontakt ikke. Her skal der graves, i stedet for at luge ud.

“Her går det ud på at grave kritikken væk fra googles side 1. Denne side bliver set af 100 pct., mens side 2 kun bliver set af 10 pct. af dem, der googler en given virksomhed eller person. Side 3 er nede på 1 pct.,” siger William Atak.

Havner vi så ikke let i en Black Hat SEO-diskussion?

“Det er SEO-arbejde, men med en anden struktur. Det er klart, at hvis du prøver at snyde Googles algoritmer, så bliver Google sur – og vi gør kun dét, som Google kan lide. Vi har eksisteret i snart 18 år, og vi har det fint med eventuelt at miste kunder, der måtte falde for fristelsen til at skyde genveje,” siger William Atak.