Omnicom og Publicis undervurderede de kulturelle forskelle

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Oven på fusionens kollaps tales der nu ud om årsagen – og det er langt fra kun regulatoriske og skattemæssige problemer. Kunder er tilfredse med bruddet.

Begge topchefer for Omnicom og Publicis giver nu deres version af, hvorfor verdens største reklamefusion kollapsede fredag morgen. Og de bekræfter, at problemerne stak meget dybere end de regulatoriske og skattemæssige problemer, som fusionen var løbet ind i, og som havde trukket fusionen i langdrag.

Publicis-topchef, Maurice Levy, fortæller om et specifikt øjeblik, hvor han erkendte, at fusionen nok ikke blev til noget. Det var i forbindelse med Omnicoms 1. kvartals regnskab, hvor analytikere have en telefonkonference med topchefen John Wren. Her diskuterede han detaljer om fusionen.

“Jeg var ikke informeret. Vi havde en aftale om, at vi skulle koordinere, hvad vi sagde om fusionen,” fortæller Maurice Levy til AdAge.

Det var i slutningen af april, og Maurice Levy fortæller, at han den 1. maj kontaktede sine advokater for at høre om muligheden for at droppe fusionen. Derefter gik det stærkt.

Han bekræfter desuden, at der var betydelige organisatoriske problemer omkring, hvem der skulle have ansvar for hvad samt for implementeringen af fælles funktioner.

Også John Wren fortæller om organisatoriske og kulturelle forskelle.

“Vi vidste, at der ville være forskelle i de to organisationers kultur. Jeg ved nu, at vi undervurderede dybden af disse kulturelle forskelle. Jeg vil gerne understrege, at der er tale om forskel på corporate kultur – ikke national kultur,” siger John Wren til AdAge.

Bruddet er blevet modtaget positivt af kunderne. Maurice Levy fortæller om positive reaktioner fra Publicis-kunder, og AdAge kan citere andre kunder for, at de havde svært ved at se, hvad fusionen ville tilføre dem.

“Det er ikke klart, om der var en fordel for os som kunde i fusionen, og vi er derfor glade for, at vores bureau-partnere kan fortsætte deres gode arbejde uden forstyrrelse,” siger MillerCoors CMO, Andy England i en udtalelse.

AdAge vurderer, at mange kunder ganske enkelt var ligeglade med fusionen.

“Økosystemet er så komplekst og sammenfiltret, at vi ikke forventede en nævneværdig forandring i markedet. Derfor tænker vi ikke, at dette er en positiv eller negativ udvikling. Branchen vil køre videre helt fint,” siger Bob Liodice, der er president/CEO for Association of National Advertisers (ANA).

Forsøget på at fusionere de to selskaber har kostet et ganske pænt beløb. Omnicom estimerer udgifterne til mellem 300 og 350 mio. kr. – et beløb som man dog ikke vurderer som højt. Fusionen ville have skabt et selskab på næsten 190 mia. kr.