One to watch: Når man spreder humør i en trist kategori

Kristian Eilertsen, tekstforf., Saatchi & Saatchi

Kristian Eilertsen, Saatchi, strunter i, at de svenske licensfilm er mere omtalte end jetset-dronninger på coke. For det er et muntert budskab, der normalt sælges ind som en lussing.

Lad mig starte med at beklage den hidtil mindst originale One To Watch til dato, for de svenske licensfilm har nemlig fået massiv omtale det seneste år. Alligevel synes jeg, det er værd at give det glade budskab en ekstra tommel-op. For det er egentlig ikke så meget de enkelte film, jeg gerne vil fremhæve. Det er mere ideen med at agere humørspreder i en trist kategori.

Vi har at gøre med et budskab, der som regel bliver solgt ind som en god, gammeldags cowboy-lussing med dertilhørende røde kinder. Bare ikke i Sverige.

Her har man i stedet valgt at hylde dem, der rent faktisk betaler licenspengene. Og det er de sluppet helt utrolig godt af sted med.

Mit første møde med kampagnen, var da en række små “skjult kamera” film blev belønnet med en bronzeløve i Cannes. Det blev sunget taksigelser i Biblioteket, i Svømmehallen og i Supermarkedet.

Som de fleste andre mennesker er jeg helt tosset med at få ros. Og selv om jeg ikke er svensk, tog jeg imod skulderklappet med et stort smil. Filmene fik mig til at føle, at jeg har været en god dreng. Et skingert “skam dig!” var blevet til “du er så dygtig, ja du er så”. Her var ingen skæld ud og den løftede pegefinger var erstattet med en hjertelig krammer. Det kunne jeg godt lide.

Så kom viral-baskeren om det moderne samfunds ukronede helt: Mig. Det kunne jeg også godt lide. Og det kunne hundredetusindevis af andre mennesker tilsyneladende også. Ikke fordi teknikken var ny, men fordi følelsen var uvant. Man fik jo næsten lyst til at gå i seng med annoncøren. Eller i hvert fald betale sine licenspenge til tiden.

På en eller anden måde var det lykkedes svenskerne at lave feel-good reklame i en kategori, der normalt står for det modsatte. Og på den måde havde de fået folk over hele verden til at ønske, at de kunne betale svensk licens.

Jeg har set mange reklamer, der har fået mig til at smile. Enten fordi de var sjove, skøre, flotte, eller bare godt håndværk. Men at få mig til at aflevere en pose sure penge med glæde? Det er alligevel godt gået. Og jeg glæder mig til at se, hvordan svenskerne vil få mig til at betale licens – i Danmark – næste gang.