Af Sebastian Overgaard, crea. dir. Mindjumpers

Sebastian Overgaard, Mindjumpers, fortsætter serien, hvor kreative fremhæver international inspiration.

Der er rigeligt af sjove, underholdende og fascinerende film derude på nettet. De kaldes viralfilm, men er i virkeligheden ofte ganske almindelige reklamefilm, som distribueres fra menneske til menneske. Dér, hvor det bliver interessant, er, når den kreative idé rent faktisk involverer og aktiverer brugerne i Sociale Medier.

Det gør Samsungs “The YouTube HD Camera Trick Challenge”. Den er fra april, men det gør den ikke mindre værdig at tage frem nu som One to Watch. Den kan nemlig rigtig meget, som mange viralfilm ikke kan.

Handlingen kort: I en YouTube video præsenteres vi for den nye Samsung I8910 HD telefon som kan optage video i HD. Videoen er optaget med telefonen, og vi bliver fra starten gjort opmærksom på, at der hverken er klippet i videoen eller brugt special effects. En fyr filmer sin lejlighed, sin sure kæreste og sig selv foran et spejl. Og her starter tricket. For pludselig kan man ikke se kamera-telefonen i spejlet, men den filmer stadig. Fyren henvender sig nu til os seere og spørger “So here’s the challenge, YouTube: How do we do that?”

Da det er ganske gennemført lavet, begynder kommentarerne at strømme ind med alverdens bud. Nogle mener, at det er snyd. Andre at telefonen er en vampyr og derfor ikke kan ses i spejlet. Gætterierne fortsætter i en måneds tid, inden Samsung udsender afsløringen.

I en ny video ser vi en “Behind The Scenes” optagelse, som afslører tricket, mens forskellige YouTube brugere, der har gættet rigtigt, citeres i videoen.

Det er jo i sig selv sjovt at blive udfordret og inviteret til at deltage i en gætteleg. Det geniale ligger i, at Samsung bruger deltagernes bud til at forklare tricket. Det er involverende, underholdende og hamrende autentisk. I infoteksten til afslørings-videoen står der ganske enkelt: “If your username is mentioned here, congrats!” En nem og billig måde at give ejerskab og belønning ud til brugerne.

I det hele taget er selve ideen bygget på en autenticitet, som jeg savner i mange viralfilm, der lidt for ofte misbruger special effects til at kopiere princippet i Nikes Ronaldinho film.

Samsungs gætteleg har samme charme, som kun en god gammeldags tryllekunstner kan levere. Samtidig er hele tricket konstant centreret om produktet, hvilket heller ikke er gældende for en lang række viralfilm. Hvad vil du i øvrigt helst: Have 5 millioner virale hits på en sjov film uden synlig afsender eller 1 million hits på en video, der både viser produktet, dets funktionalitet og produktnavn – uden at det virker anmassende?

Den første Samsung-film er indtil videre blevet vist en million gange. Den anden (den med afsløringen) er nede på 350.000. Til gengæld er der alene på den første film over 2.000 kommentarer, hvor en stor del aktivt byder ind med en forklaring.

Samsungs “Camera Challenge” forstår at skabe et helt univers, der udnytter YouTube platformen på kreativ og involverende vis. Her tænker jeg på det tekniske, ved benytte annotations til at linke til løsnings-videoen, og i særlig grad den måde, man taler til det community, der er på YouTube.

Du kan selv gætte med her: http://www.youtube.com/watch?v=iX8iVo5vc8o

Eller snyde og hoppe direkte til løsningen: http://www.youtube.com/watch?v=rTG58zlBlE8

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club