Online filmvinder ligner et flop – men kun på Youtube

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Youtube er utilstrækkelig til at bedømme Festen, siger Rådet for Sikker Trafik. Organisationen forbereder dog at sætte mere skub i aktiviteten omkring filmen.

I fredags blev den Made in Valby producerede film, Festen, for Rådet for Sikker Trafik kåret som årets bedste online-film ved True Award.

Men skal man dømme på antal visninger på Youtube, så ligner prisvinderen ikke en vinder. 15.000 visninger efter at have været tilgængelig i næsten et år kan ikke siges at være imponerende (se filmen her).

I dette tilfælde kan man dog ikke bruge Youtube som målestok for succes, fortæller Karina Petersen, der er underdirektør med ansvar for Formidling, kommunikation og kampagner.

Bl.a. har man i stor grad satset på visninger på Facebook, og det er lykkedes meget bedre. Organisationens egne tal fortæller om 100.000 visninger, og der er 12.000 fans på Facebook-siden.

“Desuden har vi været nysgerrige efter at se, hvor meget sådan en film har kunnet klare af sig selv. Og på den baggrund er vi tilfredse med resultatet,” siger Karina Petersen og fortsætter:

“Men det betyder ikke, at den er kommet langt nok ud, og derfor forbereder vi nu at fremme filmen med forskellige initiativer – som f.eks. en trailer i biografen. Vi overvejer også at vise den i biografen.”

Karina Petersen understreger samtidig, at filmen i højere grad er omdrejningspunktet for en kampagne – der i øvrigt rummer en film mere (se den her) – hvor forskellige aktiviteter med afsæt i filmen er en væsentlig del af kommunikationen.

Filmene skildrer en mafia-familie, og eksempelvis har man tilrettelagt en “send en trussel” til nogen der kører for stærkt.

“Det er ofte svært for de unge at sige fra, fordi de er bange for at blive opfattet forkert. Derfor gælder det om at give dem et sprog, hvor man med et sjovt og underholdende univers kan gøre det acceptabelt,” siger Karina Petersen og fortsætter:

“Vi arbejder ofte med kampagner på en måde, hvor vi er synlige i en kort periode, hvorefter, der går et stykke tid, før man igen eksponeres. Denne kampagne sigter på en længerevarende og mere kontinuerlig indsats over for de unge.”

Selvom budskabet om ikke at køre, når man har drukket, eller at SMSe mens man kører, har en bred målgruppe – og derfor lægger op til en bred eksponering – så har denne kampagne en mindre målgruppe.

“Kommunikationen er tilrettelagt med henblik på at få fat i de drenge, hvis adfærd typisk rummer en højere risiko-profil. Succeskriteriet er således ikke mængden af visninger, men at vi får kampagnen ud blandt målgruppen,” siger Karina Petersen.

Det er Made in Valby, der både har produceret filmene og hjulpet med tilstedeværelsen på Facebook.