Onlinebutikker nyder godt af Black Friday

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Black Friday er dobbelt så stor på nettet som den travleste dag i december. Selvom fysiske butikker også har glæde af tilbudsdagen, er der stadig danskere, der ikke kender begrebet.

Det er ikke kun de amerikanske butikker, der svinger mange varer over disken på Black Friday.

Også i de danske onlinebutikker gløder kreditkortene og Black Friday er på ganske få år gået fra at være et totalt ukendt fænomen til at være den travleste dag hele året.

Fra 2013 til 2014 steg omsætningen på Black Friday med 117 procent og det betød, at Black Friday sidste år blev dobbelt så stor omsætningsmæssigt som den travleste onlinehandelsdag i december.

Det viser en analyse, som det digitale konsulenthus Novicell har foretaget blandt 23 online detailbutikker, der tilsammen repræsenterer en årlig omsætning på godt én milliard kroner.

“Det er i høj grad onlinebutikkerne, der har ført an i forhold til at gøre Black Friday til en integreret del af detailhandlens aktivitetskalender – og dermed også i forbrugernes bevidsthed. De nye tal viser, at de butikker, som har taget Black Friday til sig, også får et utrolig stort udbytte ud af det, “ siger Per Kirchner, adm. direktør i Novicell.

Også Dansk Erhverv har foretaget en undersøgelse omkring butikkers brug af Black Friday.

Her siger næsten halvdelen af 108 detailvirksomheder, at de vil lancere særlige tilbud i morgen på Black Friday, mens 18 procent siger, at de gør det både på nettet og i den fysiske butik.

Fona er en af dem, der er klar med gode tilbud:

“Vi forventer en meget travl dag i vores butikker og på nettet, hvor vi er klar med de samme gode tilbud. Vi ser meget frem til dagen, og det bliver spændende, om vi kan slå sidste års rekordomsætning,” siger Jan Romme, der er onlinechef i Fona.

Der er stadig plads til forbedring

Trods den store stigning, er der plads til endnu større omsætning, mener Per Kirchner fra Novicell:

“Der er fortsat mange forbrugere, der ikke kender til Black Friday, men kendskabet er stigende – det kan vi blandt andet se på antallet af onlinesøgninger på begrebet ’Black Friday’. Der er fem gange så mange søgninger på begrebet i år, som der var i samme periode sidste, hvilket betyder, at forbrugernes interesse er klart i fremgang,” siger Per Kirchner.

Potentialet bakkes op af Dansk Erhvervs undersøgelse, der viser, at 44 procent af danskere endnu ikke kender til den særlige tilbudsdag.