Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Ejeren af Whiteaway har købt Skousen. Læs også om B&O’s nye strategi, der skal tredoble omsætningen og indebærer lancering af nyt subbrand.

Danmarks ældste hvidevarekæde, Skousen, er solgt til onlinevirksomheden, Online Retail Holding, som ikke blot vil bevare de 42 Skousen-butikker, men også udvide kæden med endnu flere butikker.

De 42 Skousen butikker, der findes i dag er på franchisebasis og det er den model den nye ejer, vil fortsætte.

Moderselskabet ejer også Whiteaway A/S, som blev stiftet som internetbutik i 2006 af blandt andre Johannes Gadsbøll, der er adm.dir. i moderselskabet.

“Whiteaway og Skousen vil køre videre som to selvstændige brands med henblik på at udnytte synergier og muligheder for effektiviseringer”, fortæller direktøren til Børsen.

Whiteaway er vokset sig så stor, at de i dag kalder sig selv for landets største hvidevareforhandler. Whiteaway er på erobringstogt i Norden. De er gået ind på det norske onlinemarked i juni, mens et planlagt fremstød i Finland i september er udskudt i et par måneder som følge af Skousen-opkøbet, der har krævet en del ressourcer (Børsen, p. 22-23).

B&O vil lancere subbrand

 B&Os topchef har lagt en ny plan, der skal få koncernomsætningen op på 8-10 mia. kroner i løbet af 5 år – det svarer til en tredobling af omsætningen.

Topchefen, Tue Mantoni, vil ikke ud med detaljerede planer for, hvordan han når det ambitiøse mål, men han fortalte i går på et pressemøde om de overordnede planer:

Et nyt sub-brand lanceres sidst på året. Det vil bestå af billigere produkter med mere appel til yngre forbrugere end de traditionelle og skal sælges i Apple-butikker, B&O-butikkerne og via en ny net-butik.

På pressemødet sagde Tue Mantoni : “Vi vil lancere en ny type af produkter, der henvender sig til en anden kundegruppe, end B&O har været vant til. Det bliver produkter til en lidt lavere pris, som også en yngre målgruppe har råd til”.

Derudover satser B&O på flere partnerskaber med Apple og andre store, internationale giganter, som stormagasinet Macy’s. Samtidig skal antallet af de såkaldte B1 forretninger på de modne markeder som Danmark bringes ned.

Til gengæld skal distributionen på emerging markets som BRIK-landene (Brasilien, Rusland, Indien og Kina) skal udvides med mange flere butikker.

Også koncepterne i butikkerne bliver anderledes, for ifølge Tue Mantoni er butikkerne i dag ikke tidssvarende, men afspejler tiden for en del år siden:

“Vores butikskoncept var revolutionerende for 10-15 år siden, men i dag er der ikke en ordentlig sammenhæng mellem vores innovative og smukke produkter og den fornemmelse, der er ved at besøge vores butikker”.

Endelig skal organisationen slankes og salg og marketing flytter fra hovedsædet i Struer til København.

“Stort cadeau til B&O for, at de har fået distributionsaftalen med Apple. Den vil mange gerne have fingre i. Tilmed er det godt at se, at der satses massivt på Kina og andre vækstmarkeder. Det kommer til at kræve store investeringer og partnere med megen kapital. Men finder B&O det, tror jeg på, at det kan lykkes for dem”, mener international brandrådgiver Martin Roll (Børsen, p. 19, Berlingske, p. 8-9, Jyllands-Posten, p. 10).

Kommentarer

  1. Så skete der endelig noget med B&O. Og noget, man kan glæde sig til at følge med i og heppe lidt på. Spændende at se om de kan opfinde produkter, der kan ramme de yngre eller det blir flere Stelton-agtige klumpedumper (ligesom mobiltelefonen RIP).

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club