Opel vælger nyt bureau

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Fra nytår skifter Opel mediabureau. Det afslutter et otte år gammelt bureausamarbejde, og det nye bygger på kravet om øget effektivitet.

I forgårs kunne Bureaubiz berette om Opel, der går nye veje inden for native advertising – med en artikelserie i Politiken. Nu følger nye veje, for så vidt angår bilmærkets mediabureau.

Det nye mediabureau vil fra og med 1. januar 2018 være Mediacom.

Valget af Mediacom sker på europæisk plan – herunder også Danmark – og det indebærer et farvel til Carat, der har samarbejdet med Opel de seneste otte år.

Mediacom bliver ansvarlig for mediastrategien og håndteringen af media-indkøb på alle de europæiske markeder for Opel – og Vauxhall, som det hedder i Storbritannien.

Skiftet sker oven på dét, der med en mild underdrivelse kunne kaldes en stor bilhandel i foråret. Da købte PSA – Peugeot, Citroën og DS – Opel/Vauxhall af General Motors.

Det betyder, at Mediacom i Danmark nu får en ny kunde – vel at mærke en kunde, der har accelereret herhjemme. I et generelt voksende bilmarked har Opel øget sin markedsandel. I 2015 rakte salget til en 9. plads blandt bilbrands, og i år er Opel oppe på en 4. plads.

Krav om øget effektivitet
Ambitionsniveauet hos Opel er højt på europæisk plan, siger Peter Küspert, der managing director sales & marketing for Opel Automobile GmbH.:

“Under vores præsentation af vores fremtidsplaner, PACE!, for to uger siden, slog vi fast, at vi agter at øge effektiviteten af vores marketingforbrug. Ved at lægge vores budgetter sammen inden for PSA kan vi opnå store synergi-effekter.”

Denne effektivitet står Mediacom i Danmark indtil videre til at levere på egen hånd, for herhjemme står en privatejet importør, Interdan, for PSA, og de er ikke forpligtet til at følge den europæiske beslutning.

Morten Kristensen, adm. direktør i Mediacom Danmark, er naturligvis glad for at få kunden:

“At få Opel som kunde er en fantastisk nyhed. Vi ser frem til at bringe vores bil- og specialist-kompetencer i spil for at sikre Opel effekt og resultater på alle felter.”