Operas bureaukonkurrence vækker undren og kritik

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Den Jyske Opera holder pause med sit bureau og inviterer andre bureauer indenfor. ”Man skal kede sig og have en timepris på 25 kr. for at melde sig,” lyder det fra DRRB-formanden.

Bureaudirektører kan til tider blive forbandede over pitches – det kan bl.a. skyldes manglende sammenhæng mellem de ressourcer, der skal investeres i konkurrencen, og budgettet og vinderchancen for den udbudte opgave.

Ofte foregår bureaukonkurrencer bag lukkede døre, men aktuelt kører en konkurrence, der vitterligt er piv-åben.

I sidste uge gik chefen for Den Jyske Opera, Annilese Miskimmon, ud med en offentlig invitation til alle bureauer: Vi skal have markedsført – i første omgang – tre opsætninger.

Er man interesseret, skal man indsende en introduktion af bureauet, kampagne-eksempler samt en begrundelse for interessen.

”Jeg tror på en transparent proces. Vi har i øjeblikket en audition for sangere, og her vil vi gerne møde så mange som muligt. Samme tilgang har vi med bureauer. Vi arbejder sammen med Zupa Recommended med andre opgaver, og som en evolution, snarere end en revolution, vil vi gerne have nye input,” siger Annilese Miskimmon til Bureaubiz.

De åbne arme bliver imidlertid ikke modtaget tilsvarende åbent af DRRB’s formand, Mona Juul:

”Hvis Den Jyske Opera gerne vil møde nye bureauer, hvorfor gør de så ikke selv forarbejdet? Det ville være en god øvelse at tage initativet. Det ville jeg gøre i deres situation frem for at sætte himmel og jord i bevægelse. Bureauer har hjemmesider – du kan google dig et godt stykke ad vejen. På den baggrund ville jeg vælge en lille håndfuld ud og tage en snak med dem,” siger Mona Juul.

De tre opsætninger løber over et år, fra september 2013. Annilese Miskommon har på nuværende tidspunkt ikke overblik over markedsføringsbudgettet, men på Den Jyske Operas hjemmeside kan man af regnskaberne se, at der i 2011 blev brugt ialt 1,2 mio. kr. på markedsføring – alt incl.

Sidste års budget strakte over flere end tre forestillinger, og regnskabet viser et samlet markedsføringsforbrug på en opsætning på omkring 300.000 kr., så et optimistik bud vil være, at budgettet for de tre forestillinger er på en million – naturligvis med produktion og indrykninger, så bureauindtjeningen vil være betydeligt mindre.

”Når man går ud på denne måde med en bureau-audition, så svarer det til at indrykke en annonce med splashen ”gratis”. Jeg tror bestemt, at opgaven er god, men den ligger nok i den lille ende. Og det skal så ses i forhold til, at der næppe er nogen bureauer, der går ind og nøjes med at investere lidt i denne proces – sangere, der går til en audition, synger også igennem. Så det skal være, hvis man keder sig og har en timepris på 25 kr., at man melder sig som bureau. Jeg kan oplyse, at Envision ikke agter at deltage,” siger Mona Juul, der udover at være formand for DRRB også er adm. direktør i Envision.

Hun undrer sig i øvrigt over, at Den Jyske Opera fravælger sit vanlige bureau i denne proces. Det svarer til at parkere sin leadsanger i bandet, mens man prøver nye sangere – for nu at blive ved musikken – pointerer Mona Juul.

Selv anlægger Niels Ranum, direktør i Zupa Recommended, en mere forsonende tilgang til operaens audtion. Bureauet er ifølge operachefen velkommen til at melde sig, men det tilbud lader man høfligt passere:

”Det er rigtigt, at vi løbende hjælper den Jyske Opera med nogle ad hoc-ting. Selv om det nye initiativ lyder spændende, er det dog ikke noget, vi har tænkt os at deltage i. Men vi krydser på Operaens vegne fingre for, det bliver et godt projekt. Og glæder os til at opleve de næste forestillinger sammen med en fyldt sal,” siger Niels Ranum.