Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

AvLiv myter og misforståelser om kroniske smerter hedder kampagnen fra Sundhedsstyrelsen, hvor Operate har valgt at lave en kort kortfilm, som svarer til en meget lang reklamefilm om den manglende forståelse for kroniske smerter. Se den her.

‘AvLiv myter og misforståelser om kroniske smerter’. Sådan lyder en ny kampagne fra Sundhedsstyrelsen, som Operate står bag. Den startede i går mandag og kører på Facebook og Instagram de næste tre uger.

Kampagnen sætter fokus på, at der skal være plads til livet på trods af smerten. Og det har krævet lidt mere end de sædvanlige få minutters reklamefilm, siger Kirstine Rask, direktør for sundhed, i Operate:

”Vi har valgt at lave en kortfilm, som er et lidt utraditionelt valg til en digital/social kampagne, hvor der ellers vil være fokus på kortere formater. Men fordi indsigten pegede på, at der manglede en helt grundlæggende forståelse, valgte vi et mere dybdegående format, der kan bære, at vi kommer tættere på personerne og har tid til at dyrke dem og deres relationer til hinanden”.

Kortfilmen tager udgangspunkt i en familiefest, hvor hovedkarakteren Laura bliver overrumplet af sin mor og moster med ’gode råd’ og meninger om hvordan hun skal levet sit liv med kronisk hovedpine. Filmen giver os tid og rum til at forstå nuancerne i Lauras følelsesliv, og hvordan hun tackler sine mange udfordringer i et liv med smerter. Den er produceret i samarbejde med Isaac Productions.

Udover kortfilmen er der lavet en række materialer, hvor man har involveret målgruppen i at skabe indhold.

”Det har vi gjort, fordi vi har mærket en stor lyst og et stort engagement fra målgruppen til at blive involveret og komme til orde. Det har udmøntet sig i en række miniportrætter og to mindre kampagnefilm, hvor flere personer med kroniske smerter sætter ord på alt det, de kan, på trods af en hverdag med smerter,” siger Kirstine Rask.

Formålet med kampagnen er at aflive myter og misforståelser, og derved bidrage til en øget accept og forståelse for kroniske smerter i samfundet.

”Den primære indsigt fra analysen er, at der mangler en grundlæggende forståelse for personer med kroniske smerter. Det har vi sammen med Sundhedsstyrelsen insisteret på at forholde os til – både i udviklingen og eksekveringen af kampagnen. Derfor har vi helt fra begyndelsen lyttet til og inddraget målgruppen. Og det er jo så fedt at se, at det bliver afspejlet i resultatet, hvor vi får mange kommentarer om, at vi rammer spot on. Det kan vi kun gøre, fordi vi har haft målgruppen og indsigten med hele vejen,” siger Kirstine Rask.

Før Operate fik opgaven, havde bureauet lavet en kommunikationsanalyse af smerteområdet samt anbefalinger for, hvad og hvordan man kunne oplyse om kroniske smerter. Operate havde derfor en god forståelse for udfordringer på området og forståelse for potentialet i en informationsindsats, lyder det fra Maria Herlev Ahrenfeldt, chefkonsulent i Sundhedsstyrelsen.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club