Af Peter Engholm peter@bureaubiz.dk

5 personer to dage om ugen i 7 måneder. En dyr løsning på en designopgave? Nej - billig, lyder det fra kunden, der oprettede sit eget bureau. Nu er opgaven løst og bureauet opløst.

Aarstiderne, der dyrker og leverer økologi i kassevis til danske og svenske husstande, har været igennem en gennemgribende designproces. Det drejer sig om en ny visuel identitet på alle de flader, som kunderne møder – og det er en del, bl.a. et nyt website med en ny e-butik.

Det har krævet strategisk og kreativ bistand, men ”Aarstiderne er dårlig til at outsource”, konstaterer medstifter og næstformand, Søren Ejlersen. Og så blev løsningen en anden:

”Vi kunne have hyret et eksternt bureau, men frem for at briefe dem og sidde spændt og vente på, hvad de mon fandt på, håndplukkede vi en håndfuld mennesker, som vi havde god kemi med, og som var de bedste til opgaven. Vi taler om jordforbindelse, og det var også tilgangen hos bureauet,” siger Søren Ejlersen.

De håndplukkede folk til et bureau – med Michael Kastrupsen (tidl. Ravn & Rønne, og Saatchi) som bureaudirektør, René Christoffer (tidl. 1508, nu kreativ dir. hos DIS/Play) som kreativ chef, Rikke Otte som grafiker og Nono Harttung, bror til medstifteren Thomas Harttung og manden bag Aarstidernes oprindelige design. Dertil kom en flyvende udskiftning på den femte plads, afhængig af behovet, f.eks. en projektleder eller researcher.

”Bureauet sad hos os to dage om ugen gennem syv måneder. På den måde lærte de os at kende – og omvendt. Vi holdt løbende møder, og derfor kunne processen glide i gang med det samme og justeres undervejs,” siger Søren Ejlersen.

5 personer, 2 dage om ugen i 7 måneder – det lyder stadig som en dyr løsning …

”Det er en ekstremt billig løsning. Vi er kommet langt for pengene. Jeg ved ikke, om løsningen kan overføres til andre, men det var den helt rigtige løsning for os,” siger Søren Ejlersen.

Han tilføjer, at hver en sten er vendt i processen, og at løsningerne er yderst omfattende, bl.a. med labels, bøger, skilte, bilerne, poser – om end man stadig mangler at tage stilling til enkelte ting, herunder selve trækasserne, der ikke har ændret sig i Aarstidernes 13-årige historie.

Nu er opgaven imidlertid løst, og bureauet er opløst.

”Vi har taget elementerne til os, og bureauet sidder ikke ikke længere hos. De er fysisk væk, men vi har fortsat en livlig dialog,” siger Søren Ejlersen.

Havde bureauet et navn?

”Der blev talt om det, men vi nåede aldrig frem til noget. Det skyldtes nok, at de ikke så sig selv som et bureau, men som en del af Aarstiderne,” siger Søren Ejlersen.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club