Opgør med traditionel PR gav stor vækst

Peter Engholm
25@mail.dk

Branchens højeste bruttoavance pr. medarbejder. Et PR-bureau har lagt sig i spidsen på et budskab om at gøre op med traditionel PR.

I går i Børsen pralede bøf-restauranten MASH med sin succes, der tilskrives en udtalt brug af PR. Kæden har skabt – og fået – så rigelig opmærksomhed via PR, at man hidtil blot har indrykket tre annoncer i alt.

Bureauet bag denne strategi er Help PR, og her kan man også tillade sig at prale lidt – eller rettere lade tallene i regnskabet klare dette arbejde. Og det gør de til fulde. Help PR har lagt sig i førerfeltet blandt alle bureauer, når det gælder bruttoavance pr. medarbejder.

Og ejer af Help PR, Mads Byder, forklarer den store fremgang således:

”Vi er et aktivitets-baseret PR-bureau. For traditionel PR er død. Forholdet mellem kunde og bureau skal nu om stunder rumme mere end blot rådgivning og analyse; Det skal udkomme. En kunde kom til os fra et andet bureau, hvor vedkommende i mødelokalet havde fået ”powerpoint, proces og grønne æbler” – så langt, så godt. Men nu måtte tingene gerne komme ud over rampen.”

Help PR, der udover MASH har bl.a. Ikea, Netflix, Emirates og Rema1000 på kundelisten, går mest af alt redaktionelt til værks i sin anti-proces tilgang.

”Nogle bureauer har et årshjul, der tilskriver, at nu skal der laves en Valentine-historie eller en efterårsferie-relateret sag for kunden. Vi har et ugehjul. For at udkomme skal vi ikke være fokuseret på at få lige dén historie placeret i dét medie. I stedet har vi og kunden identificeret 20 historier, hvoraf nogle kan bruges i forbindelse med en aktuel sag,” siger Mads Byder.

Nøgletal for Help PR

  • Bruttoavance 15,0 mio. kr. +21 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 2,143 mio. kr. +3,7 pct.
  • Lønandel 35,2 (31,0)
  • Resultat af primær drift +5,67 mio. kr. +91,4 pct.

    Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz