I går i Børsen pralede bøf-restauranten MASH med sin succes, der tilskrives en udtalt brug af PR. Kæden har skabt – og fået – så rigelig opmærksomhed via PR, at man hidtil blot har indrykket tre annoncer i alt.
Bureauet bag denne strategi er Help PR, og her kan man også tillade sig at prale lidt – eller rettere lade tallene i regnskabet klare dette arbejde. Og det gør de til fulde. Help PR har lagt sig i førerfeltet blandt alle bureauer, når det gælder bruttoavance pr. medarbejder.
Og ejer af Help PR, Mads Byder, forklarer den store fremgang således:
”Vi er et aktivitets-baseret PR-bureau. For traditionel PR er død. Forholdet mellem kunde og bureau skal nu om stunder rumme mere end blot rådgivning og analyse; Det skal udkomme. En kunde kom til os fra et andet bureau, hvor vedkommende i mødelokalet havde fået ”powerpoint, proces og grønne æbler” – så langt, så godt. Men nu måtte tingene gerne komme ud over rampen.”
Help PR, der udover MASH har bl.a. Ikea, Netflix, Emirates og Rema1000 på kundelisten, går mest af alt redaktionelt til værks i sin anti-proces tilgang.
”Nogle bureauer har et årshjul, der tilskriver, at nu skal der laves en Valentine-historie eller en efterårsferie-relateret sag for kunden. Vi har et ugehjul. For at udkomme skal vi ikke være fokuseret på at få lige dén historie placeret i dét medie. I stedet har vi og kunden identificeret 20 historier, hvoraf nogle kan bruges i forbindelse med en aktuel sag,” siger Mads Byder.
Nøgletal for Help PR
- Bruttoavance 15,0 mio. kr. +21 pct.
- Bruttoavance pr. medarbejder 2,143 mio. kr. +3,7 pct.
- Lønandel 35,2 (31,0)
- Resultat af primær drift +5,67 mio. kr. +91,4 pct.
Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz