Ophavsret i spil i hårdt angreb på branding-kampagne

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Dyrenes Beskyttelse har brugt et bemærkelsesværdigt kreativt virkemiddel i et modsvar til minkavleres branding-kampagne.

På overfladen lignede annoncer i dagens aviser en fortsættelse af den nye store branding-kampagne fra Kopenhagen Fur.

Men den opmærksomme avislæser ville bemærke, at skinnet bedrog. For nok var opsætningen umiddelbart fuldstændig identisk med de første annoncer fra i tirsdags. Men den indsatte korrektur-rettelser var fra Dyrenes Beskyttelse, der også havde indrykket annoncen.

Organisationen har ganske enkelt kopieret Kopenhagen Furs annonce og så rettet budskaberne der, hvor man ikke er enig.

Så i en og samme avis har man kunnet opleve annoncen fra Kopenhagen Fur med et billede af en skadet mink under overskriften “Her er vores svaghed” samt en identisk annonce, hvor der er sat kryds over “vores” og skrevet “deres” ind med håndskrift.

Må man det?

“Vi har konsulteret vores advokat, og svaret var ikke entydigt. Så jo – der er en risiko forbundet med denne annonce. Men vi overvejede risici i forhold til effekt, og besluttede os til at køre annoncen,” siger kommunikationschef Tina Engberg og fortsætter:

“Vores vurdering er, at hvis vi lavede en modannonce i en anden stil, så ville vi ikke få nær den samme opmærksomhed, og vi vil gerne tilføre nogle nuancer til det glansbillede, Kopenhagen Fur forsøger at tegne.”

Risikoen ligger i, at man har krænket en ophavsret, og at der kan nedlægges et fogedforbud – samt en erstatning, hvis man kan godtgøre et tab som følge af annoncen.

Der er dog ikke udsigt til mange flere annoncer fra Dyrenes Beskyttelse.

“Sådan noget som det her kan man kun gøre en gang. Desuden er det usædvanligt for os at gå ud i annoncekampagner. Det har vi ikke midlerne til,” siger Tina Engberg.

Kreativt er det indiskutabelt godt tænkt i forhold til at få opmærksomhed. Spørgsmålet er så juraen. Hvis det er en klar krænkelse, så giver sagen sig selv. Hvis ikke – hvor går så grænsen for, hvad annoncører kan tillade sig i forhold til at ødelægge hinandens annoncer?

Hos Kopenhagen Fur er der dog ikke umiddelbart en reaktion på vej i forhold til ophavsret.

“Vi har snakket lidt om det, men det er ikke noget, vi er gået dybere ind i. Om vi gør det i løb et af nogen dage – det ved jeg ikke,” siger kommunikationschef Sander Jacobsen og fortsætter:

“Vi vil helst holde fast i den åbne dialog. Medlemmerne af Dyrenes Beskyttelse skulle komme ud og besøge os på farmene. Vi forsøgte faktisk at invitere dem sidste efterår, hvor vi ville indrykke en annonce i foreningens blad. Men den blev afvist af bestyrelsen.”

Han er desuden forundret over, at Dyrenes Beskyttelse kommer med et så aggressivt initiativ.

“Det er en adfærd, der mere hører hjemme i aktivist-kredse, og det undrer, at en relativt seriøs organisation som Dyrenes Beskyttelse vil gøre noget sådant,” siger Sander Jacobsen.

Kampagnen rummer også en film, som kan ses her.

Bag Dyrenes Beskyttelse står bureauerne Adnuvo og Facemedia, mens Kopenhagen Fur benytter sig af Kommunikationsbureauet København.