Opsang til danske bureauer gav stor debatlyst

Peter Engholm
25@mail.dk

Men ikke i form af smæk til budbringeren. Budbringeren har jo ret, synes de fleste at mene.

”Rrrrrrr-ghghghghgh!” – man kunne mene, at et indspark som dette ikke emmer af højt niveau i debatten – eller debatlyst i det hele taget.

Men indlægget fra “Chewbacca”, der oversat betyder “Jeg er enig”, var blot af mange, der følte sig inspireret af interviewet med McCanns skandinaviske chef, svenskeren (og kvart-danskeren) Matias Palm-Jensen, der i går afleverede en krads, men kærlig, kritik af reklamekreativiteten i Danmark.

De rød-hvides kreativitet placerer sig solidt på verdenskortet, når det gælder design, film og madkunst, men sært nok ikke inden for reklame.

“Når jeg møder danske kreatører, så er de fantastiske. Men det er som om, at jeres kultur hindrer reklame-kreativiteten i at blomstre. Jeg er overbevist om, at kunderne er bange. De forstår ikke kraften i god kreativitet. Og det kan undre, for kunderne har jo også dansk design i blodet,” siger Matias Palm-Jensen, der konstaterer, at der noget galt med accounts og kunder – og resultatet for de kreative? ”Your portfolio sucks”.

Og manden har ret, synes flertallet af foreløbig 25 kommentarer at mene – for de lægger sig i sporet på den frustrerede svensker.

Kommentarerne tager således kritikken til sig, men der peges ikke kun fingre ad kunder, men også mod bureauer – både de kreative og konsulenterne – og sågar også skolerne.