Efter to års nedgang er optimismen ved at vende tilbage på det amerikanske annoncemarked. Den nyeste spådom lyder på 3 pct. vækst i år. Men måske endnu bedre: pæn vækst i de kommende år..
Det er marketing research firmaet SNL Kagan, som vurderer, at det amerikanske annoncemarked fra 2011 til 2019 vil vokse fra 214,3 mia. USD til 275,8 mia. USD.
SNL Kagans forudsigelse på den korte bane ligger på linie med andre – som f.eks. fra Zenith Optimedia og Interpublics Magna Global.
Den langsigtede vækst kan måske undre al den stund, at de fleste i dag taler om en svækkelse af den traditionelle annoncering.
SNL Kagan vurderer dog også, at væksten vil være stærkest på mobil, internet og broadcast tv. Kagan vurderer at internet vil blive fordoblet til 60 mia. USD frem mod 2019.
Business publikationer og aviser vil udvise det største fald.
“Nye medier – så som internet og mobil – vil fortsætte med at vokse, mens gamle medier – i særdeleshed print – tiltagene vil msite sin relevans,” siger senior analytiker Derek Baine til Adweek.