Orchestra: 15 medarbejdere og 25 kunder på 18 måneder

Peter Engholm
25@mail.dk

Et dansk mediabureau ejet af reklamebureauer. Orchestra udfordrede de store spillere, og markedet har taget vel imod bureauet. CEO Ulrik Drejsig ser tilbage på de første 18 måneder – og frem til at flytte ind i større lokaler.

Mediabureauet Orchestra har levet relativt stille i det seneste år oven på en mere hektisk start, men nu gør bureauets adm. direktør Ulrik Drejsig status. Ikke at han har fået tiden til at stoppe op, for bureauet har haft – og har fortsat – ganske travlt. 25 nye kunder er kommet til, og bureauet er gået fra 0 til 15 medarbejdere.

Orchestra meldte markant ud til at begynde med, og den første optræden trak en del modspil fra resten af branchen. Men omtalen var noget værd – kendskabet blev bygget hurtigt op. Orchestra var da også noget af en usædvanlighed, da det kom til verden: Et nyt mediabureau. Vel at mærke et dansk ét af slagsen, ejet af fire markante reklamebureauer: PeopleGroup, Envision, &Co og We Love People. De ejer hver 20 pct. af bureauet, mens Ulrik Drejsig og John Herup hver ejer 10 pct.

”Orchestra var en enestående chance: Ikke at have en arv, men at kunne finde nye måder at arbejde på. Vi har fra begyndelsen været oppe imod store og veletablerede spillere, men vi har hele tiden troet på modellen: En dansk bureau til danske kunder. Vi kan se en lignende model have succes i både Sverige og Norge,” siger Ulrik Drejsig.

Også for ham personligt var det en ny start. Han kom fra et job som marketingchef hos Volkswagen Danmark, og havde forinden været hos OMD igennem syv år – senest som kontaktdirektør.

”Dette er mit første CEO-job. Det er spændende i sig selv, men det særligt spændende ligger i at bygge et nyt bureau op – en kultur. Vi er stadig så unge og små, at hver en ny kunde på det nærmeste er en defining client, og hver en ny medarbejder er med til at præge bureauet,” siger Ulrik Drejsig.

Bygget op fra bunden

Orchestra var ikke født med kunder. Alt er bygget op fra bunden af.

”Vi har fire stærke partnere – men det har også været vigtigt fra begyndelsen at bevise vores eget, selvstændige værd. Kooni og Boxer var vores første og største kunder, og de kom ikke fra vores ejerbureauer. Og nu kommer 80 pct. af vores omsætning fra virksomheder, der ikke er kunder hos vores ejerbureauer,” siger Ulrik Drejsig.

Når man er oppe imod store internationale spillere, så er det nærliggende at slå på at være dansk – og at være lille.

”Vi har investeret massivt i kompetencer, men mange medarbejdere er ikke et KPI for os. Vi er – og skal fortsat være – et agilt bureau. Vores modeller er adaptiv, for en mediaplan er ikke bøjet i neon. Og vi møder kunden med blot 1-2 mand – begge seniorrådgivere – så også kunden får lov til at snakke,” siger Ulrik Drejsig.

25 kunder siden starten for 18 måneder siden – og de fleste i de forløbne 12 måneder – lyder af mange, og det skal endda ses i forhold til, at først bureauet og siden markedet skulle modnes:

”Det tog 4-6 måneder at bygge bureauet op for alvor – at hente kompetencerne, at få software og database på plads og få produkter defineret – og på hylden. Og kunderne – ja, én ting er en anden forretningsmodel, med bl.a. overskudsdeling, noget andet er, at det er en stor beslutning for en kunde at tage et nyt mediabureau. Det tager ikke en måned,” siger Ulrik Drejsig.

Og dette opsummerer en væsentlig lære fra Orchestras første 18 måneder:

”Indtrængningsperioden er ikke kort. Vi har knoklet benhårdt. Men nu kan vi så også se ketchupeffekten: Nu bliver vi inviteret med til pitches. Vi har bevist vores værd og eksistensberettigelse, og kunderne er glade – og anbefaler os,” siger Ulrik Drejsig og peger på Image-undersøgelsen fra MyImage i foråret, hvor Orchestra blev nr. 2 ud af 13 målt på Kundetilfredshed.

Lille fisk

Selv om 15 medarbejdere på halvandet år er mange, så er Orchestra stadig en lille fisk i dammen.

”Vi har ikke 30 personer alene i analyseafdeling. Vi benytter os i stedet af en netværksmodel og trækker på eksterne ressourcer ved f.eks. salgsmodeller og fokusgrupper, som vi så faciliterer,” siger Ulrik Drejsig.

Et kig frem for Orchestra vil snart være et andet kig ud – de nuværende fabrikslokaler så yderligt på Østerbro i København, at der er udsigt til både Nørrebro og Nordvest, vil snart blive skiftet ud med nye og større lokaler.

”Vi har investeret voldsomt. Men driften er positiv. Vi har lagt en treårig forretningsplan – og dén er vi foran. Vi har en stor appetit, og vi er ikke blevet mætte,” siger Ulrik Drejsig.