Organisationsændring koster kommunikationsdirektør jobbet

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

McDonald’s Danmark har slanket sin ledergruppe. Det indebærer mere ansvar til marketingdirektøren – og et farvel til kommunikationsdirektøren.

McDonald’s Danmarks adm. dir., Joachim Knudsen, har netop gennemført en større ændring af hovedkontorets organisering, der indebærer en reduktion af ledelsesgruppen.

Ændringerne får den konsekvens, at kommunikationsafdelingen lægges sammen med salg og marketing til en egentlig kommerciel afdeling.

”Ændringen betyder desværre, at vi må sige farvel til vores dygtige kommunikationsdirektør, Stine Green Paulsen, som de sidste 2 år har lavet et fantastisk stykke arbejde for McDonald’s Danmark. Hun har haft ansvaret for al kommunikation, presse, public affairs og hvad der deraf følger i en virksomhed som McDonald’s. Og det er en del,” siger Joachim Knudsen og fortsætter:

“Hun har evnet både at sætte de rigtige agendaer for os, at indgå i tæt dialog med vigtige interessenter for McDonald’s, at lægge de rigtige strategiske og taktiske snit i kommunikationen og har været meget drivende i vores åbenhedsrejse. Vi er hende derfor stor tak skyldig og ønsker hende al mulig held og lykke fremover.”

Ny chef for den kommercielle afdeling bliver marketingdirektør, Mads Friis, der kom til McDonald’s i slutningen af sidste år. Den hidtidige pressechef, Pia Tobberup, vil fremover have ansvaret for kommunikation med reference til Mads Friis.

McDonalds Danmark består af 88 restauranter, hvoraf de 16 har været ejet af hovedkontoret. Nu har man så solgt 12 af disse til franchisetagere som led i strategien om at fokusere hovedkontorets ressourcer på implementeringen af det strategiske restaurantprojekt. Det betyder bl.a. forandringer i måden, maden bestilles og tilberedes på i samtlige restauranter.

Den første ’fremtidens McDonald’s restaurant’ forventes at åbne i starten af 2016.