Outdoor selskab skærer fra for at fokusere

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

AFA JCDecaux overdrager retten til at sælge busreklamer til en ny spiller, der i forvejen sælger digitale reklamer inde i busser og tog samt biografreklame.

AFA JCDecaux vil ikke længere sælge reklamer på busser. I stedet overtager en ny spiller på outdoor-markedet reklamesalget.

Den nye spiller er Adibus. De overtager salget på alle de godt 650 busser, som AFA JCDecaux hidtil har stået for. Årsagen til, at outdoor-selskabet dropper bussalget er et skærpet fokus, siger adm.dir. i AFA JCDecaux, Anders Axelsen:

”Vi har kørt med en for bred palette og vil nu hellere fokusere på vores kerneprodukter, som er reklamer på busstoppestederne samt udendørsreklamer ved Coops kæder.”

Anders Axelsen fortæller videre, at AFA JCDecaux arbejder på at digitalisere reklamepladserne ved busstopstederne i første omgang i Københavns Kommune og efterfølgende i de andre kommuner.

Selvom outdoor salg er nyt for Adibus, så er de ikke helt ukendte med salg af reklamer. Sammen med FS2 Reklame ejer de bookingportalen bookascreen.dk, hvorigennem man sælger reklamer i tog og busser.

I det selskab sælger de desuden biografreklamer, og for et par år siden udfordrede de Dansk Reklame Film og vandt retten til at sælge reklamer i 15 store provinsbiografer. Det betød, at de i alt kom op på salg til 59 biografer mod Dansk Reklame Films 41 biografer. Det skal dog nævnes, at Dansk Reklame Film primært har de store biografer i de store byer, mens bookascreen primært har provinsbiografer.