Over 2000 ansatte hos 73 Slavepiskere

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Et Slavepisker-bureau er kendetegnet ved at have gennemsnitslønninger under branchens niveau. Dem blev der flere af i 2013. Se dem her.

At være ansat på et bureau, der kaldes for et Slavepisker-bureau lyder måske ikke som det mest flatterende.

Før man får alt for maleriske associationer om at arbejde sådan et sted, så ligger der dog ingen vurderinger af arbejdstid bag navnet – og desuden skal det tilføjes, at den gennemsnitlige personaleomkostning i 2013 var på lidt over 500.000 kr., hvilket næppe kan siges at høre til lavtlønsområdet i Danmark.

Navnet er en del af den inddeling, som nuværende Havas Cph direktør, Steen Holm i 90’erne skabte i et forsøg på at beskrive, hvad der gør de gode bureauer gode.

Det blev til fire grupper med navnene Winwin, Det griske bureau, Socialkontorer og Dødssejlere.

Bureaubiz har de sidste seks år brugt modellen i den årlige Bureaurapport – og her er Det griske bureau omdøbt til Slavepiskere. Der var nemlig kunder, der opfattede navnet således, at bureauet var grisk over for dem, men det er forkert. Hvis man skal tale om griskhed, så er det over for medarbejderne.

Modellen bygger på to nøgletal – gennemsnitsløn og lønandel. Gennemsnitslønnen fortæller hvor meget der er til medarbejderne og lønandelen fortæller, hvor meget der er til ejerne, og hos Slavepiskerne er lønnen UNDER branchens gennemsnit, og det samme gælder lønandelen.

Hos Winwin er lønnen OVER gennemsnittet og lønandelen UNDER. Der er altså fordele for både ejere og medarbejdere, mens ejerne har de største fordele hos Slavepiskerne.

Fælles for både Winwin og Slavepiskere er dog lønandelen under gennemsnittet, og dette er et centralt nøgletal i forhold til at være en god forretning. Jo højere lønandel des mere sårbar en økonomi.

Forskellen mellem Slavepiskere og Winwin kan i mange tilfælde være et spørgsmål om bureautype. F.eks. vil produktionsorienterede bureauer oftere være Slavepiskere end Winwin.

Blandt de 221 bureauer i årets rapport er Slavepiskere den klart største gruppe. Ialt 73 bureauer er placeret her, og der er over 2000 ansatte i bureauerne, som præsterede en bruttoavance på næsten 1,8 mia. kr. Overskuddet blev på ca. 250 mio. kr., hvilket var en fremgang på 21,1 pct. – klart bedre end det samlede bureaumarked. Her faldt indtjeningen med 11,3 pct.

Den gennemsnitlige personaleomkostning faldt med 2,5 pct., mens den for hele branchen steg med 0,3 pct. Slavepiskerne var den eneste af de fire grupper, hvor gennemsnitslønnen faldt, og dette nøgletal kan således have medvirket til at flytte flere ind i gruppen.

En formodentlig naturlig udvikling i et marked, hvor indtjeningen er under pres, og hvor kunderne vil have mere for mindre. De samlede personaleomkostninger er steget – men det skyldes først og fremmest flere ansatte, mens næsten halvdelen af de 221 bureauer har oplevet et fald i den gennemsnitlige personaleomkostning.

73 Slavepiskere:

  • 727 Communications
  • Adpeople
  • Adtention
  • Agenda
  • Anew
  • Askvig + Stitz
  • Bro Kommunikation
  • Chainbizz
  • CO3 Web Agency
  • CPH Cloud
  • Crone & Co
  • Cross Border Communications
  • Czoo
  • DDB
  • Dentsu Aegis Network
  • Discus
  • Effector
  • enVision
  • Essens
  • Eventforce
  • Eventually
  • Gefühl
  • GroupM
  • Hansen Agenda
  • Havas Cph.
  • Hedal Kruse Brohus
  • Hello Group
  • Heyday
  • Holm Kommunikation
  • Html24
  • Integral
  • IUM
  • KathArt Interactive
  • Kidvertising
  • Kirk & Holm
  • Kompas
  • Kong
  • Lysholm Reklamebureau
  • Make
  • Mantra
  • Marginal
  • Mingler
  • Montdor
  • Novicell
  • Nørgård Mikkelsen
  • OeO
  • OMG
  • OMI People
  • Opening
  • Outcom
  • Propeople
  • Pryhl
  • Radius
  • Relevans
  • Republica
  • Responsfabrikken
  • Rostra
  • Seligemig
  • Shape
  • Shark
  • Shout Cph
  • Sorthvid
  • Stupid Studio
  • Sunrise Rekl.bureau
  • Super ego
  • Suzumuchi
  • Sylvester Hvid & Co
  • Vestjysk Marketing
  • We Love People
  • Weltklasse
  • Williams+Creative
  • Wonderfuel
  • Wunderman