Overraskende dansk bureauvalg hos Carlsberg

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Bryggeriet skal igen have et dansk bureau koblet på Carlsberg-brandet. Efter en bureaurunde blev det til to nye samarbejdspartnere.

Carlsberg Danmark opruster nu på bureausiden i Danmark. Det drejer sig om Carlsberg-brandet, hvor bryggeriet har været rundt hos en række bureauer.

Resultatet blev ikke en – men to nye samarbejdspartnere:

Kunde & Co og Yellow.

Ikke bureauer der ville have fået de laveste odds, hvis man i branchen skulle have væddet på et bureauvalg hos Carlsberg. Men Carlsberg Danmarks marketingdirektør for øl, Mads Friis er rigtig begejstret. Han fremhæver indsigter, kreativitet og partnerskab som grundlaget for beslutningen.

“Der var en virkelig god forståelse for de indsigter, vi præsenterede for dem, kemien var virkelig god, og det lægger vi vægt på, fordi vi gerne vil have et partnerskab frem for et kunde/leverandør forhold. Det gør kreativiteten bedre og betyder, at vi kan rykke hurtigere. Og så har de vist, at de er parate til at fungere som et hold,” siger Mads Friis.

Oprindeligt gik Carlsberg efter at finde et enkelt bureau.

“Men vi kunne ikke finde et, det matchede alle de krav, vi stillede, og personligt tror jeg, at den tid er ovre, hvor vi som stor annoncør kan nøjes med et bureau,” siger Mads Friis.

Kunde & Co står umiddelbart som den strategiske partner, mens Yellow skal stå for eksekveringen. Desuden bliver Yellow digital partner og det betyder et farvel til Patchwork.

“Yellow har herudover vist sig som meget effektive og hurtigere end de fleste andre bureauer, og det er vigtigt, for det giver os større manøvremuligheder,” siger Mads Friis og fortsætter:

“Selvom vi umiddelbart har en opdeling mellem de to, så bliver det ikke en skarp opdeling. Grænserne mellem, hvad de kommer til at stå for, vil være mere flydende alt afhængig af opgaven.”

Han fremhæver desuden, at de to bureauer har vist en god forståelse for porteføljestrategien, og især hvad Carlsberg skal være i forhold til Tuborg.

Carlsberg Danmark har i de seneste år koncentreret sin markedsføring af Carlsberg-brandet omkring det internationale materiale. Her er der i foråret sket et skifte fra engelske Fold7 til argentinske Santo – som dog endnu ikke for alvor er udkommet.

Man vil fortsat arbejde ud fra den internationale platform – men der kan være et behov for at supplere med selvstændigt strategisk og kreativt arbejde i Danmark.