Overraskende vinder i konkurrence om SAS Cargo

Peter Engholm
25@mail.dk

Transportvirksomheden under SAS landede sit corporate filmprojekt hos et spritnyt netværk med otte senior-folk.

SAS Cargo er et velkendt navn – ganske vist inden for luftfragt, og det klinger måske knapt så sexy i de flestes ører – til gengæld har selskabet, der er førende på feltet i Skandinavien, valgt et alt andet end velkendt navn på den danske bureau-scene.

Da SAS for nylig åbnede den interkontinentale rute mellem København og Shanghai, var der samtidig premiere på en corporate-film for SAS Cargo.

Premieren begrænsede sig imidlertid ikke til filmen (der kan ses her), for SAS Cargo valgte – efter en bureaukonkurrence med en lille håndfuld deltagere – ikke et egentligt bureau til opgaven med lave filmen, men derimod et netværk. Og SAS Cargo-filmen var samtidig den første opgave for netværket Instincts, der udelukkende består af senior kreative og projektledere.

Marketingchef i SAS Cargo, Pernille Hansen, siger i en pressemeddelelse om samarbejdet og projektet:

“Det har været en fornøjelig og lærerig proces at være med i hele det komplekse forløb, som tilblivelsen af en film er – fra storyboard over optagelse til speak, klipning, mix mv. Ikke mindst har det været en positiv oplevelse, at samarbejdet mellem de mange medarbejdere, som har været involveret i processen, har været overraskende ukompliceret i forhold til opgavens størrelse.”

Og hvad og hvem er Instints så? Som koncept – at tidligere bureaufolk nu samles i et formaliseret netværk – er for så vidt ikke nyt, men modsat så mange andre freelance konstellationer ønsker Instincts ikke, at alle nødvendigvis skal sidde under samme tag til daglig.

Art director – og instruktør på SAS Cargo-filmen – David Ingemann uddyber:

“Freelance-instinktet skal bevares, og det bliver kun skarpere af at have højt til loftet og arbejde med fuld fokus. Til hver enkelt opgave samles flokken, og holdet sættes ud fra behovet for de enkelte kompetencer – eller instincts – og med dette koncept sikrer vi, at der aldrig er overflødige led i arbejdsgruppen. Og så er vi inde på flosklen om at kunne konkurrere på pris uden at gå på kompromis med kvaliteten”.

Instincts har for nuværende otte seniorfolk i netværket, med yderligere to i pipelinen. Blandt medlemmerne er Rune Jacobsen, producer af over 600 film de seneste 12 år, herunder Venstres valgfilm, online-manden Martin Maaløe og naturligvis David Ingemann, hvis cv omfatter kreativ chef på Andersen & Blæsbjerg og ADer på bl.a. McCann.

Netværket har en hjemmeside, der kan ses her.