Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Movember handler om mænd og sundhed – og markedsføres med et overskæg som et centralt kreativt element. PR-bureau står for lancering i Danmark.

November står for døren – og det betyder, at en global kampagne omkring mænd og sundhed nu for første gang køres systematisk ud på det danske marked.

Det sker med en række partnere, hvoraf de første kendte er undertøjs-brandet Björn Borg og busselskabet Arriva.

Bag kampagnen står en bevægelse, der fungerer under navnet Movember, hvilket står for en sammentrækning af moustache og november. Kampagnen kører i november og overskægget spiller en central rolle i kampagnen, der er udviklet i Australien.

Reglerne er simple: Opret en profil på movember.com, start glatbarberet den 1. november, gro et overskæg hele måneden og få din famille, venner og bekendte til at donere penge til dit overskæg. Pengene, der doneres, går til en global forsknings- og handlingsplan inden for prostatakræft, som er den mest udbredte alvorlige kræftform blandt danske mænd.

Movember har allieret sig med PR-bureauet Essencius, som står for udrulningen i Danmark.

Udover Björn Borg har en række kendte danskere, som musikeren Simon Kvamm og sportsstjerner som Thomas Sørensen og Mikkel Hansen, valgt at lægge ansigt til sundheden i november.

Björn Borg lancerer i denne uge en outdoor-kampagne, og følger i hele november op med butiksaktiviteter. Kampagnen er samtidig startskuddet på den nye tagline ‘Björn Borg says JA to’ og den nye kommunikationsstrategi går ud på, at brandet vælger at sige ‘JA’ til emner og projekter, de synes fortjener opmærksomhed.

“Brugen af overskægget som kommunikationsmiddel i Movember kampagnen synes vi har en kant, der matcher vores brand virkelig godt. Humor er en central del af Björn Borgs univers og Movember er en humoristisk kampagne med fokus på en alvorlig og meget vigtig sag, som vi gerne vil støtte op om,” siger Bo Storm, kommerciel direktør ved Björn Borg.

Björn Borg giver samtidig mulighed for at støtte Movember med 1 krone. Alt man skal gøre er at ‘like’ deres page Björn Borg Denmark, som giver en krone for hvert nyt like til og med 30. november.

Kommentarer

  1. Uden at vide det med sikkerhed, Mark – men så kan det godt være at det er Kræftens Bekæmpelse der har skævet til den Australske kampagne. Den har nemlig kørt i flere år i udlandet.

  2. Movember blev lanceret som en græsrodshappening i Australien i 1999. ikkunforskaeg.dk henviser i øvrigt til kampagnen i deres kolyfon, så der er vist ikke rigtig tvivl om proviensen her.

  3. Movember-kampagnen blev grundlagt i 2003 i Australien og har siden bredt sig til 13 lande. I år er første år, hvor Movember er aktive i Danmark, men flere danskere har de senere år deltaget via http://www.movember.com.
    Kræftens Bekæmpelse har ladet sig inspirere af Movember. Det afgørende er, at Movember ved brug af overskægget, sætter et ansigt på mænds sundhed. Både mænd i Danmark og i resten af verden!

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club